Poenget for alle som leser begge rapportene er at de vil oppdage at det er entydig at en ny stor flyplass på Hauan vil gi økt trafikk

Artikkelen er over 4 år gammel

Rana Blad mener hovedpoenget med en storflyplass på Hauan er nettopp effekten den vil ha på næringsutvikling i en av Nord-Norges regioner der mulighetene for å skape nye virksomheter og arbeidsplasser er enorme.

DEL

Dagens lederSå kom den endelige rapporten fra Urbanet Analyse som tar for seg de samfunnsøkonomiske aspektene ved å bygge en stor flyplass på Hauan i Rana. Ikke overraskende konkluderer den med at det samfunnsøkonomisk er mest lønnsomt å beholde dagens flyplasstruktur på Helgeland. Underforstått bygge en ny flyplass i Rana på Hauan som erstatning for flyplassen på Røssvoll, og la Kjærstad i Mosjøen bestå.

Samtidig som Urbanet-analysen ble offentliggjort presenterte Polarsirkelen Lufthavnutvikling (PLU) en egen rapport utarbeidet av Møreforsking. Den tar for seg det Urbanet-rapporten i liten eller ingen grad har forsøkt å belyse, nemlig hvilken utvikling vil en ny storflyplass på Hauan gi i antall passasjerer. Denne rapporten konkluderer antydningsvis langt mer optimistisk når det gjelder trafikkutvikling enn det Urbanet gjør i sin rapport.

Poenget for alle som leser begge rapportene er at de vil oppdage at det er entydig at en ny stor flyplass på Hauan vil gi økt trafikk – resultatet blir at flere vil reise med fly. Spørsmålet er altså mer hvor mye, og hva de anslåtte trafikktallene kan forsvare når det kommer til flytyper. Jetfly eller store propellfly? Slik vi ser det er en slik problemstilling av mer akademisk karakter. Poenget er nemlig at hvis en legger til side flytypebetraktninger, erkjenner at den samfunnsøkonomiske nytten muligens er begrenset, så avdekker Urbanet-rapporten andre mer vesentlige poenger.

Eksempelvis så vil en ny stor flyplass på Hauan bli en vekstgenerator spesielt i Rana, men også for Helgeland som sådan. Trolig vil den generere i underkant av 1000 nye arbeidsplasser i regionen vår. De fleste i Rana. Men åpenbart også andre steder innenfor spesielt reiseliv. Og dette er viktig å få fram, noe som både MIP-direktør Arve Ulriksen og daglig leder i Nova Sea på Lovund, Odd Strøm, understreker.

Eksempelvis så vil en ny stor flyplass på Hauan bli en vekstgenerator i Rana, men også for Helgeland som sådan

Hovedpoenget med en storflyplass på Hauan er nettopp effekten den vil ha på næringsutvikling i en av Nord-Norges regioner der mulighetene for å skape nye virksomheter og arbeidsplasser er enorme. At de samfunnsøkonomiske modellene som Urbanet bruker ikke avdekker dette til fulle, regner vi som en selvfølge at både samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og andre sentrale politikere vil se og skjønne. For flyplassaken på Hauan er ikke lenger bare, trafikktall, matematikk, budsjett og trafikktall. Den handler om langt mer, nemlig en mulighet til å sette politisk retning som gir utvikling av en hel region som sårt trenger en vitamininnsprøytning. Denne gang i form av en flyplass.

LES MER (RB PLUSS): Urbanet: Bygging av ny lufthavn på Hauan vil gi mer trafikk og høyere passasjerantall

LES MER (RB PLUSS): Avinor: - Vi jobber selvfølgelig videre med Hauan

LES MER (RB PLUSS): "Om man forutsetter at vi bor i en region som ikke er annerledes enn andre, så vil det være grunnlag i massevis for at SAS og Norwegian vil fly fra Hauan"

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags