Grunnlaget for byggingen av E6 gjennom Helgeland, der starten skjer i Rana, bør være best mulig

Artikkelen er over 4 år gammel

Rana Blad mener de siste tiders tragiske dødsulykker må tas med når man planlegger ny E6.

DEL

Dagens lederI løpet av ei uke mistet to personer nylig livet sitt på E6 i Rana. Begge ulykkene skjedde nord for Storforshei, der et liv også gikk tapt i en tragisk kollisjon tidligere i år.

LES MER: Tredje dødsulykke på E6 i Dunderlandsdalen i år

Det er alltid trist når liv går tapt i trafikken. Årsak og sammenheng til slike hendelser er det politiet som har ansvar for å finne ut gjennom sin etterforskning. I tillegg er det også slik at veimyndighetene har et ikke ubetydelig ansvar i denne sammenhengen.

For over ett år siden ble det avdekket av veimyndighetene representert ved Statens vegvesen har tilbakeholdt en rekke ulykkesrapporter og analyser. I disse rapportene framkommer det klart at veiene i Norge og standarden på disse i mange tilfeller er skyld i ulykkene som inntreffer. I andre tilfeller er veienes standard en medvirkende årsak. Måten Statens vegvesen har håndtert disse rapportene på, der verken politi eller domstoler har fått innsyn i dem i sitt arbeid, har vært gjenstand for en egen gransking i år. Det såkalte Graver-utvalget feller i sin granskingsrapport en knusende dom over Statens vegvesen sin praksis.

Vårt anliggende nå er at vi håper ulykkene vi har hatt lokalt dette året, med tragisk utfall for tre menneskeliv, blir etterforsket til bunns. Og da ikke av kun politiet, men også av Statens vegvesen. Hvis det er slik at standarden på E6 gjennom Helgeland, og for den del andre veier i regionen, er en av flere grunner til at det går galt har vi som borgere og trafikanter krav på å få vite det. Alle burde være tjent med en slik praktisering av åpenhet.

Hvis det er slik at standarden på E6 gjennom Helgeland, og for den del andre veier i regionen, er en av flere grunner til at det går galt har vi som borgere og trafikanter krav på å få vite det

Å avdekke alle forhold knyttet til slike ulykker, der det ikke skal legges skjul på at vi som trafikanter har et stort ansvar gjennom vår trafikale adferd, er av uvurderlig verdi for det som skal skje på veifronten på Helgeland de kommende årene. Grunnlaget for byggingen av ny E6 gjennom Helgeland, der starten skjer i Rana, bør være best mulig. Mange milliarder kroner skal brukes på E6. Målet være å bygge en E6 med en standard som reduserer risikoen for at flere tragiske ulykker som de vi nettopp har vært vitne til inntreffer. Hvis det er slik at veistandarden har vært en medvirkende årsak. Gode gjennomarbeidede ulykkesrapporter som en del av grunnlaget har i så måte uvurderlig verdi. I bygge en E6 der det gjøres feil i utformingen og der standarden ikke blir god nok vil vi rett og slett ikke ha.

Og mens vi venter på ny E6 er det på sin plass å oppfordre alle som sitter bak et ratt om å utvise varsomhet i sin trafikale adferd i disse dager. Denne uka var det skolestart. Trenger vi å si mer.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags