Heie på hverandre: – Jeg føler meg heldig som bor i Rana, en region med optimisme

Jubel: Nina Rødahl Friis i Havblikk jubler for seieren som årets bedrift under Gallaria 2018. I dag, 18. januar 2019, er det igjen klart for Gallaria.

Jubel: Nina Rødahl Friis i Havblikk jubler for seieren som årets bedrift under Gallaria 2018. I dag, 18. januar 2019, er det igjen klart for Gallaria.

Av
DEL

MeningerI dag skal næringslivet i Ranaregionen heie på hverandre. Ledere og medarbeidere i små, mellomstore og store bedrifter møtes til faglig påfyll som avsluttes med gallamiddag og prisutdeling.

Rammen rundt dagen er til å være stolt av. Foredragsholdere i verdensklasse med tema som er framtidsrettet og en befriende og morsom gallafest.

Det og i ordets rette forstand sette pris på hverandre er viktig for mange formål. Vi ønsker framheve de gode og løsningsorienterte bedriftene, gi kunnskap og ideer på tvers av bransjer samt tilby en arena hvor bedriftene kan bli kjent med hverandre.

Mange er langt fremme i bruk av teknologi og ledende løsninger, andre i startgropen som gründer og noen med utfordringer i et samfunn/næringsliv hvor endringstempoet øker.

Vi ønsker oss en by som kan fortsette vokse, en by i utvikling og tiltrekker oss den kompetanse vi trenger. En by som gjør oss til den stolte ranværing/helgelending. Da må vi alle heie på hverandre, ikke bare næringslivet.

Enkelte tegner dommedagsbilder om hvordan fremtiden vil se ut og vi vegrer oss for å ta innover oss de utfordringer vi har foran oss. Netthandel er åpenbart kommet for å bli, men her kan vi, alle som en gjøre en forskjell, bare med å være bevist sitt handlemønster.

Vi har bransjer som møter utfordringer vi som innbyggere kan gjøre noe med bare gjennom tenke oss litt om før vi «handler».

Flere og flere velger gjøre sin handel på nett og trenden er økende, dette påvirker ikke bare handelsstanden men alle oss som bor i Rana/Helgeland.

Enkelte tegner dommedagsbilder om hvordan framtiden vil se ut og vi vegrer oss for å ta innover oss de utfordringer vi har foran oss. Netthandel er åpenbart kommet for å bli, men her kan vi, alle som en gjøre en forskjell, bare med å være bevist sitt handlemønster.

Netthandelen utgjør faktisk bare ca. seks prosent av den totale varehandelen, så mesteparten kjøpes over enda disk i butikkene. Du får varene med en gang, og muligheten for å bytte og reklamere er langt enklere når du har butikken rett rundt hjørnet.

Nettbutikkene gjør hverdagen plagsom for de fysiske butikkene som kjemper en desperat kamp for å overleve. Men er det et spørsmål om enten eller ja takk begge deler?

Hvis butikker må stenge vil sentrum dø hen. Mange vil nok ikke tenke over det før det blir svarte vinduer i handlegata og på sentre, når det blir vanskelig for idrettslaget/kultur å få tak i sponsorer og premier til arrangement, når ungdommene flytter ut av regionen og ikke kommer tilbake.

Et lite hjertesukk på en festdag, med hjertet stolt over å bo i en region med optimisme og så mange muligheter.

Handelsnæringen er den største private arbeidsgiver, for mange er denne sektoren første møte med arbeidslivet, gjennom sommer og deltidsjobb ved siden av skole og utdanning. Mange har også sin første «ordentlige» jobb her. Det er også en viktig faktor når vi ønsker tiltrekke oss nyutdannede til andre sektorer, hvor det er behov for sysselsetting for en hel familie.

Det å handle lokalt skaper bare positive ringvirkninger, lokale arbeidsplasser, sparer miljøet, det går penger tilbake til kommunene og det er med på å skape et levende og hyggelig regionsenter med mangfold og vi blir attraktiv for turister med liv i sentrum. Liv i sentrum er svært viktig for handelsstanden. Vi ser en dreining mot flere boliger i sentrum, det tror jeg er bra.

Vi må søke lokal handel der vi kan, samtidig må også lokal handel søke kunder og bli enda flinkere på kundeservice. Personlig betjening må bli en opplevelse for kunden, det er kanskje det viktigste konkurransefortrinnet lokal handel har. Og hva om det lokale næringslivet samarbeider om å gi kunden gode opplevelser? Kan man kombinere et hyggelig kafébesøk hvor man hver dag får en liten presentasjon av hva butikkene kan tilby? Kanskje man også i enda større grad skal koordinere åpningstider og tilpasse disse etter kundene.

Jeg er optimist og velger å tro at vi aller helst ønsker å oppleve god service i butikkene, glede seg over å møte kjente på byen, ta seg en kopp kaffe og se på livet.

Jeg føler meg heldig som bor i Rana, en region med optimisme. Er helt sikker på at vi som bor her vil bidra til at det er grunnlag for vekst og utvikling i mange sektorer. Vi er heldig som har mange store lokale, nasjonale og internasjonale aktører med god økonomi, vi lever i en region med verdiskapning med stor variasjon.

Et lite hjertesukk på en festdag, med hjertet stolt over å bo i en region med optimisme og så mange muligheter.

Igjen, la oss heie på hverandre! Vi møtes i sentrum.

Trine Bjerkli Gabor

Styreleder i Ranaregionens Næringsforening

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags