Dette er nok for meg til å advare på det sterkeste mot å ha annet samband med Østbø AS enn det det er full åpenhet rundt, som f.eks. anbud

Skisse: Slik kan HAFs gjenbruksstasjon bli seende ut.

Skisse: Slik kan HAFs gjenbruksstasjon bli seende ut. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

LeserbrevOrdfører Geir Waage har bedt HAF (Helgeland avfallsforedling IKS) om 1) å sjå etter andre tomter til den planlagte gjenvinningsstasjonen i Vika og 2) undersøke mulighetene for samarbeid med andre selskap om et sentrumsnært mottak.

HAF har fått de nødvendige tillatelsene fra kommunen og er klar til å lyse ut anbud. Det er derfor litt spesielt at ordfører går ut på den måten. For en lokalavis burde det da ringe noen bjeller. Eg har gjort det redaktøren burde gjort; undersøkt litt.

Redaktøren ser det som «mest nærliggende … at HAF og Østbø ser nærmere på hvilke muligheter som finnes for et samarbeid». Redaktøren ber rett og slett de to selskapene sette seg på kammerset å bli enige om et opplegg. Dette ville vært lovstridig forvaltning og ordfører er tydeligvis klar over det. For i hans brev heter det «om det er mulig å samarbeide … i så fall under hvilke forhold (juridiske og konkurransemessige).

HAF er et interkommunalt selskap som ivaretar kommunenes plikt til å ta seg av husholdningsavfall. Dette skal skje til sjølkost. Tilsvarende selskap med sentrum i Mosjøen er SHMIL og med sentrum i Bodø er IRIS. Hva er Østbø?

Østbø AS er datter av Saltens Bilruter AS med 81,5 % eierandel, 18,5 % eies av SHMIL. Daglig leder siden 2007 er Anders Mjaaland som også er daglig leder i Saltens Bilruter AS. Østbø AS har ett datterselskap, men ellers er det ni avdelinger som arbeider på daglig leders ansvar. To avdelinger er på Mo, ei i Mosjøen.

Styrets leder er Ståle Andre Indregård, Fauske, daglig leder i Helgeland Invest AS og i Prolink International AS. Styret består av bare menn, og to av dem er Ole-Henrik Hjartøy og Håkon Nordgaard Johansen. Hjartøy var ordfører i Bodø i forrige periode. Johansen er daglig leder i SHMIL, han satt i Østbø-styret første gang i 2004 og kom tilbake i 2011.

Hovedeier Saltens Bilruter AS (SB) er et Salten-selskap der kommuner eier 56 %. Bodø kommune er største eier med 41,8 %, DNB er nest største eier med 17 %. Gjennom datterselskapet Nordlandsbuss drives kollektivtrafikk og gjennom SB Transport drives bl.a. innhenting av husholdningsavfall.

Avfallssektoren er spesiell på den måten at husholdningsavfallet skal håndteres til sjølkost, mens bedriftsavfallet må håndteres til den pris markedet bestemmer. Både HAF, SHMIL og IRIS har sine Retura-selskap som opererer i bedriftsmarkedet, og der konkurrerer de med Østbø AS.

Som det framgår av fakta oppom, tillater Østbø AS at SHMIL og Håkon Johansen sitter på minst to sider av bordet i Mosjøen. SHMIL har sitt Retura-selskap som konkurrerer med Østbø der Håkon Johansen er styremedlem. Det kan ikke være tvil om at Håkon Johansen sitter på innsida i begge selskapene. Er de da konkurrenter?

For noen år siden dreiv Østbø AS ei sak mot HAF med anklager om kryssubsidiering av deres konkurrent Retura-HAF. Det var tomme beskyldninger, men det var ei omdømmebelastning for HAF som tok ressurser.

Dette er nok for meg til å advare på det sterkeste mot å ha annet samband med Østbø AS enn det det er full åpenhet rundt, som f.eks. anbud. Eg har flere opplysninger om selskapet som får ligge i denne omgang.

Biografi for Trond Ørjan Møllersen 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags