Jeg skal ikke gi mediene hele skylda for at Helgeland ikke er blitt snakket mer opp. Vi som bedrifter har selvfølgelig også selv et ansvar

KRANGEL: Helgeland er så mye mer enn mediedekningen av krangling om flyplass, sykehus og krematorium tilsier, skriver Kathrine Næss.

KRANGEL: Helgeland er så mye mer enn mediedekningen av krangling om flyplass, sykehus og krematorium tilsier, skriver Kathrine Næss.

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

HELGETANKERTusenvis av unge forlater Helgeland. Har vi skutt oss selv i foten ved å krangle om flyplass, sykehus og krematorium?

Skal vi tro lokalavisene våre, er det tidvis bare krangling vi driver med. Og det virker som at det går ut over befolkningsveksten. I 2016 hadde landet en økning på 12,5 prosent. Helgeland skarve 1,5 prosent. Det er under snittet for fylket. Og kun 6 av 18 kommuner på Helgeland hadde befolkningsvekst. I følge Statistisk sentralbyrå sank dessuten antall unge i yrkesaktiv alder med 2882 personer mellom 2007 og 2016. Innen 2030 vil ytterligere 3500 flytte fra Nordland. Det er all grunn til å tro at denne utviklingen vil ramme Helgeland. Men hvorfor flytter så mange ut og så få inn? Jeg tror vi krangler for mye.

Jeg er selv innflytter. Jeg elsker å bo og jobbe her. Og jeg har vært forelska i Helgeland helt siden jeg gikk av toget i Mosjøen for å dra på jobbintervju for snart 12 år siden. Men det er ikke takket være lokalmedias positive dekning av nærings- og samfunnslivet her. Hvis man leser lokalavisene våre, kan det virke som at en mosjøværing aldri i verden ville tatt i en ranværing med ildtang. Tilsynelatende er lokalmedia på Helgeland bare opptatt av å dyrke frem konflikter. Knapt en spaltemeter ofres til de mer positive sakene. Hvorfor vet ikke ungdommen vår mer om den grønne nyskapningen som drives frem av selskaper som Celsa, Bilfinger og Glencore? Hvorfor tror mange elever på videregående at ingenting er skjedd innenfor industriportene våre siden vi stod med sot opp til ørene på 80-tallet? Kanskje gir Google et svar: Når jeg søker på «Helgeland + krangler» får jeg opp 24 900 treff. Ja, når jeg søker på «Helgeland + samarbeid» så er treff nr. to om samarbeid som tar slutt! Det er jo til å grine av. Hva tenker ungdommen egentlig om kjeklingen vår? Og hvordan i all verden skal vi overtale folk nordafor eller sørafor til å flytte hit, når dette er alt de hører?

Mediene har først og fremst et samfunnsoppdrag. Men er deres fremelsking av konflikter nødvendig for å utøve god journalistikk? Kan den ikke balanseres med litt flere positive saker? Tidvis kan det føles som om det er holdningen at man ikke kan dekke gladsaker fordi det automatisk er dårlig journalistikk. Det får meg til å lure på om vi i bedriftene gjorde oss selv en bjørnetjeneste da vi ga studentene som er med på «Vi vil heim»-ordningene abonnement på Rana Blad og Helgelendingen. For hvem vil vel flytte hjem til sine gamle hjemtrakter, når vi bare krangler? Ja vel, så skal man selge aviser i denne harde mediehverdagen. Men Helgeland er så mye mer enn mediedekningen av krangling om flyplass, sykehus og krematorium tilsier. Og jeg er sikker på at jeg ikke er alene om å ville høre mer om alt det gode som skjer!

La meg absolutt ikke svartmale situasjonen helt. Det skjer også veldig mye positivt på Helgeland. Her er noen høydepunkter fra industrien som kanskje kan skape litt håp for fremtiden:

1) Over 40 bedrifter fra Trøndelag til Troms har gått sammen i en industriklynge som har fått navnet Arctic Cluster Team (ACT). Prosjektet styres under kyndig ledelse fra Kunnskapsparken Helgeland. Vårt mål er intet ringere enn at vi skal skape nye industrielle løsninger for ikke bare Nord-Norge, men hele verden. I høst ble vi belønnet med Arena-status. Det betyr at vi får midler til å drive klyngesamarbeidet fremover.

2) Videre har industrien etablert mange prosjekter i tospann med akademia i regionen. Sammen jobber vi for å gjøre vår industri enda mer miljøvennlig i fremtiden. Et godt eksempel er partnerskapet med fokus på sirkulærøkonomi, ledet av Sintef Helgeland, som vi har fått innvilget BIA-midler fra Forskningsrådet til å gjennomføre. BIA står for Brukerstyrt innovasjonsarena.

3) Det investeres også stort i regionen vår. Elkem har offentliggjort sin storsatsing på Rana. 150 millioner skal brukes på å forbedre ferrosilisumanlegget til Elkem Rana. Det er kjempebra og betyr mye for den industrielle utviklingen av regionen.

Som eksemplene over viser: Det er enorme muligheter i tiden fremover. Men som mange av oss vet: Man flytter kanskje til et sted på grunn av jobb, men man velger å bli av så mange flere årsaker. Klarer vi ikke å kommunisere hvor utrolig kult det er på Helgeland, klarer vi heller ikke å tiltrekke oss og beholde de unge arbeidstakerne. For på ett område simpelthen må vi forbedre oss: Vi må snakke opp regionen vår.

Jeg skal ikke gi mediene hele skylda for at Helgeland ikke er blitt snakket mer opp. Vi som bedrifter har selvfølgelig også selv et ansvar. Men jeg savner innimellom suget fra redaksjonene etter å høre nytt fra næringslivet. Vi «putrer og går», vet du, og glemmer nok fort å invitere pressen inn når vi har gjort noe bra. Men det betyr ikke at vi ikke vil at dere skal banke på døra. For vi trenger disse historiene, vi trenger at dere spør. Både for å bygge stolthet, men også for å vise hvor mye spennende nye, potensielle arbeidstakere kan få ta del i.

I have a dream

Jeg har ingen empiriske bevis for at den ensidige dekningen av politisk uenighet på Helgeland bidrar negativt til rekruttering og tilflytning, men jeg tør påstå at den ikke er et positivt bidrag. Så la oss prøve. La oss se hva som skjer om vi fokuserer litt mindre på konflikt og krangling, og litt mer på muligheter. I likhet med Martin Luther King har jeg nemlig en drøm. Jeg drømmer om at vi på Helgeland kan samarbeide på alle arenaer, ikke bare i næringslivet. Jeg gleder meg til å se det neste kulturelle storprosjektet og det neste politiske samarbeidsprosjektet her i regionen vår. Hvor vi sammen kjemper for å tiltrekke oss nye næringer, nye arbeidsplasser, nye prosjekter til Helgeland. Og jeg gleder meg til å lese om det i avisa. Da lover jeg å stille meg fremst i heiagjengen!

Kathrine Næss

Verksdirektør i Alcoa

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags