Bilister på gjennomreise skal ikke måtte betale prisen for at det skal bli hyggeligere for lokalbefolkningen å handle på den lokale coopen

Namskogan

Namskogan Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

KE DE GÅR?Det jobbes nå på spreng med å lage en bedre E6 gjennom Helgeland. På nordsiden av Korgfjellet har Hæhre Entreprenør kommet godt i gang med sitt arbeid. På sørsiden av Korgfjellet er Skanska i gang. Sør for Svenningdal jobber Hæhre i tradisjonelt godt tempo som underleverandør for Skanska. Det ligger an til å bli en meget bra vei på sikt og det trenger regionen. Da gjenstår det bare at noen får jobben med å bygge nyveien mellom Kapskarmo og Lien i Grane, som skal ut på anbud som en tradisjonell veibyggingskontrakt med prosjektering i regi av Statens vegvesen.

En kjører på en måte med hjertet langt oppe i halsen og en er glad når en har passert dette vonde veipartiet

Når alle disse veiene på E6 gjennom Helgeland står ferdige, får endelig regionen gode veier. Men topp vei sørover har man likevel ikke. En skal ikke mange meterne inn i Nord-Trøndelag før veistandarden er dårlig og det er behov for den samme typen standardhevingen vi nå får på Helgeland. Der er det en hel del ekle svinger og smale partier. På en vintertur sørover for en del år siden var jeg glad jeg var alene på veien, da jeg fikk sleng på bilen på hålka på ei ekkel og smal bru sør om Trones.

Et annet sted med svært dårlig standard er svingene nord for Grong. Der er det langt fra hyggelig å møte trailere med gassen i bånn. En kjører på en måte med hjertet langt oppe i halsen og en er glad når en har passert dette vonde veipartiet. Her burde det raskt kommet penger på bordet, men mye tyder på at det nok kan ta en del tid før en omfattende oppgradering skjer.

Det som imidlertid irriterer en del er at ganske nybygde veier ikke har resultert i effektiv trafikkavvikling. Mellom Mo i Rana og Trondheim kommer dette veldig god fram på to steder. Den ene plassen er Namsskogan, kommunesenteret i kommunen med samme navn, mens det andre stedet er tettstedet Harran i Grong kommune.

På begge plassene er det gjort utbedringer av E6, som ikke bare er gode for bilistene. Veibanen er innsamlet og hastigheten er satt ned til 40 km/t. Som en rosin i pølsa har de anlagt fartsdumper på stamveien, som en må bremse kraftig ned til for å passere på en fin måte.

Jeg skjønner at folkene som bor på disse stedene ønsker å holde liv i plassen i sitt hjerte. Det er edelt og bra. Men bilister på gjennomreise skal ikke måtte betale prisen for at det skal bli hyggeligere for lokalbefolkningen å handle på den lokale coopen eller at det skal vakrere rundt stedets veikro. Verst er situasjonen i Harran, der det ble lagt mye penger på bordet for å bygge ny bru over Namsen.

I samme slengen skulle man lagt E6 rundt bebyggelsen, og ikke bruk veimidlene til å lage ei lokal miljøgate.

Det er imidlertid ikke bare i de nordlige delene av Nord-Trøndelag at statlige penger er brukt for å forskjønne et sentrum. I så måte er Fauske et stikkord. Her bevilga Stortinget penger til veioppgradering gjennom sentrum. De burde selvsagt lagt veien rundt byen.

Arne Forbord

Journalist i Rana Blad.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags