Det er mye her i verden som sikkert er viktigere å la seg irritere over, men nå har nå en gang tiden kommet til folks oppførsel på Facebook

Digitalredaktør Tord Olander Pedersen skriver om sunt nettvett i dagens Ke de går?.

DEL

Ke de går?Det er mye her i verden som sikkert er viktigere å la seg irritere over, men nå har nå en gang tiden kommet til folks oppførsel på Facebook. Nærmere bestemt; det mylderet av tester, kåringer og annet skrot som er basert over lesten til Nametests.com. Folk deler faenskapet i hytt og gevær med en ukritisk iver ikke sett siden «Bill Gates» valgte å dele sin samlede formue med akkurat dem (riktignok på betingelsen av at de videresendte mailen de hadde fått tilsendt fra han ene perifere klassekompisen fra videregående; han man ikke har hørt noe fra siden den gangen da han hadde mistet lommeboka i London og så seg nødt til å be akkurat deg om å redde situasjonen ved å overføre noen tusen til hans nigerianske venns bankkonto).

Opp gjennom de siste årene er det mange, både her i landet og internasjonalt, som gjentatte ganger har forsøkt å forklare folk flest at det ikke er så lurt å gi fra seg personopplysninger og tilgang til Facebook-profilen. Ikke i bytte mot at et tyskregistrert datainnsamlingssselskap skal kunne fortelle deg «Which Job Would Be Perfect For You?», «Who Is Your Best Friend?» eller «What Would You Look Like As A Dog?».

Felles for alle disse testene, enten de kommer fra no.nametest.com eller noen av de utallige andre profitørene i «lenge leve dumskapen»-markedet, er tre ting: 1. Nei, ingen ting av det de tilbyr deg å få vite om deg selv, dine venner eller dine kanarifugler, stemmer. 2. Tar du testen gir du fra deg privat informasjon om deg selv til en kommersiell aktør som strengt tatt ikke kunne gitt mer faen i «What Color Is Your Soul's Eye?» enn det du faktisk burde gjøre selv.

Nei, ingen ting av det de tilbyr deg å få vite om deg selv, dine venner eller dine kanarifugler, stemmer.

Som sagt, dette burde etter hvert være kjent for de aller, aller fleste av oss. Men tydeligvis er det fortsatt et behov for opplæring i nettvett. Selv blant ellers oppegående folk.

Eksempelvis så jeg her om dagen en person som delte en av de mange høytidelige og jusaktig «erklæringene» hvor personen gjorde Facebook og alle andre oppmerksom på at hen herved ikke lengre ville la Facebook tjene penger på bildene og profilinformasjonen hans. Noen timer senere delte samme person en test hvor det fremgikk at vedkommendes sjelevenn var, tro det eller ei, hens livspartner gjennom de siste 20 årene. Som vedkommende også sto oppført som gift med på Facebook. Snakker om tilfeldigheter, gitt.

Men vedkommende er ikke alene. Det er såpass mange som hen at Alexa rangerer domenet til nametests.com blant de 500 mest besøkte nettsidene i verden. Slikt blir det penger av. Mye penger. Og massive mengder med informasjon som kan selges videre til høystbydende.

Det er verdt å ha i tankene neste gang du ønsker å få svar på «How High Is Your IQ?». (Spoiler: Tar du testen og tagger vennene dine ligger du dårlig an).

Tord Olander Pedersen

Tord Olander Pedersen er digitalredaktør i Rana Blad.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags