Pling i sms-boksen! Spøker du med meg? Jeg kunne gått rett inn i en scene fra Fawlty Towers

Illustrasjonsfoto

Illustrasjonsfoto

Artikkelen er over 3 år gammel

Journalist Toril S. Alfsvåg om å gi karakter på hva man synes om service.

DEL

MeningerDet er knapt så du rekker å legge på røret, før instansen du akkurat har snakket med, plinger i sms-boksen og vil vite – på en skala fra en til seks, åtte eller ti, hva du synes om dem.

Telenor, for eksempel. En torsdag etter kontortid sluttet internettet å virke. Med fritidshuset fullt av ungdommer gikk det alt annet enn ubemerket hen. Overbevist om punkt en, ingen ville svare, punkt to, hvis de svarte ville det være en automat, for ikke å nevne det innlysende punkt tre; hvem tror at en sentral i Oslo kan hjelpe fortvilte tenåringsforeldre i et fritidshus i grisgrendt strøk i Lofoten, slo jeg likevel nummeret.

Men: Jeg fikk snakke med en person, hun tok telefonen, hun trodde ikke jeg var komplett idiot og – hold dere fast – hun kunne fra sentralen sin se at vi ikke var på nett (Er det nytt, spør ungdommen). Hun kunne ikke love meg en reparatør før uka etter, men lo overrasket da jeg foreslo å legge et par hjerter og smilefjes på bestillinga. Det hadde hun aldri prøvd før.

Pling i sms-boksen, og hun smalt til topps i min vurdering.

Det gikk ikke verre med SAS heller, da jeg fikk hjelp. Også Sparebank 1 Forsikring fikk toppkarakter. De spurte nemlig relevant til opplevelsen.

Sist helg kom Bring på banen, for så å spore av.

Pakken som etter alle solemerker skulle vært levert på døra tidligere i uka, hadde ifølge sporinga tatt langhelg i Trondheim. Siden innholdet ikke hadde godt av det, var det til liten trøst å få vite at den var avviksmerket og feil innrømmet. Bare å vente for så å kaste, resignerte jeg.

Pling! «Hei! Basert på din siste samtale med oss, hvor sannsynlig er det at du vil anbefale Posten og Bring til en venn eller kollega. Svar med ett tall fra 0 til 10». Spøker du med meg? Jeg kunne gått rett inn i en scene fra Fawlty Towers.

Samtalen var nemlig helt ok, den automatiske questbacken derimot. Her var jeg lei meg fordi innholdet i pakken ville bli ødelagt. Jeg var i ferd med å erkjenne at sånt kan skje. Så tror «noen» at budbringeren av dårlig nytt, har betydning for min eventuelle anbefaling av tjenesten senere. Men det får jeg ikke svare. Så nå hopper jeg opp og ned på kjøkkengulvet og roper det mot displayet der spørsmålet lyser mot meg. – Ikke spør meg om et nummer, aldri – ever- igjen! På en skala fra 0 til 10 er jeg på nivå med Hotell i særklasse og går i 100.

Toril S. Alfsvåg

Nyhetsleder i Rana Blad

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags