Gå til sidens hovedinnhold

Folket på Helgeland har ventet lenge nok. De fortjener nå at hele Nord-Norge samler seg bak kravet om ny storflyplass i Rana

Artikkelen er over 5 år gammel

Leder i Nordlys: Hele Nord-Norge må samle seg bak kravet om ny storflyplass på Helgeland.

Kommentar Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

[Nordlys/Nordnorsk Debatt] Hele Nord-Norge må samle seg bak kravet om ny storflyplass på Helgeland. Signalet fra en samlet landsdel må være tydelig; dette skal prioriteres aller høyest i neste Nasjonal Transportplan fra 2017.

Det betyr naturligvis at andre planlagte flyplassprosjekter i landsdelen må vike, men det er beklageligvis en realpolitisk konsekvens. Politikk handler om å prioritere.  Ingen kan få både i pose og sekk. Og ved å gi tydelige signaler fra nord, gjør vi jobben enklere for Stortinget som skal ta beslutningen.

Næringslivet på Helgeland har sammen med Avinor løftet frem et fremtidsrettet prosjekt på Hauan ved Mo i Rana, der den nye Polarsirkelen Lufthavn er planlagt. En god plan for finansiering og drift er allerede på plass.  

Flyplassen vil gjøre regionen enda mer attraktiv for etableringer, rekruttering av kompetanse, og ikke minst økt bolyst. Regionen som helhet sliter dessverre med fallende folketall, til tross for rike ressurser. Trafikk-grunnlaget er likevel mer stort nok til at SAS og Norwegian kan betjene direkteruter både til Oslo, Trondheim og Tromsø.

Mo i Rana er på alle måter et tyngdepunkt på Helgeland, og det vil være naturlig at flyplassen bygges der. Tanken om en ny storflyplass på Helgeland er ikke ny. Dette er en kamp som ble startet på 1990-tallet.  Det er viktig å huske at Helgeland er den klart viktigste verdiskapningsregionen i Nord-Norge.

Mo i Rana er på alle måter et tyngdepunkt på Helgeland, og det vil være naturlig at flyplassen bygges der

 

Oppdrettsnæringen er en stor motor, og industrien står meget sterkt.  På Helgeland finner vi noen av Norges største industrimiljøer, bare i Rana er hele 2500 industriansatte fordelt på over 110 bedrifter. Nye og spennende industrielle klynger kommer stadig til. I dag er Helgeland helt i front når det gjelder utvikling av teknologi og grønn energi i Norge.  En ny storflyplass vil også gi reiselivet et løft, i et av de vakreste områdene i landet, men der potensialet ikke er maksimalt utnyttet.

I Nord-Norge er det dessverre slik at vi for sjelden anerkjenner hverandres verdi. Helgeland fortjener støtte fra hele landsdelen i sitt krav om at nye Polarsirkelen storflyplass prioriteres i neste Nasjonal Transportplan. Vi tar for gitt at dette også blir konklusjonen fra Nordland fylkeskommune sin høringsuttalelse. En ny storflyplass på Rana og Helgeland er en god løsning, og vil være et stort skritt i riktig retning for hele Nord-Norge. Helgelendingene har ventet lenge nok og fortjener nå støtte fra næringsliv og politikk i en samlet landsdel.

Les også

Et enstemmig fylkesting besluttet i juni 2012 at man skulle gå inn for etableringen av en større flyplass på Helgeland

Les også

Rabalder etter flyplasskrav fra Bodø - ordføreren fikk tekstmeldinger fra opprørte ranværinger

Les også

Støtteforeningen for Mosjøen lufthavn: Hvor er solidariteten med nabokommuner og fylkeshovedstad, Geir Waage?

Les også

Hauan-prosjektet trenger all den drahjelp det kan få fra Ap, ikke bare lokalt, men mest av alt i fylket og nasjonalt

 

 

Kommentarer til denne saken