Vi skal skape et attraktivt studentmiljø på Mo og vi skal utdanne flere kandidater til hele Helgeland

– Når Nord universitet utdanner flere sykepleiere i Mo i Rana, betyr dette flere sykepleiere til hele Helgeland, skriver rektor Hanne Solheim Hansen.

– Når Nord universitet utdanner flere sykepleiere i Mo i Rana, betyr dette flere sykepleiere til hele Helgeland, skriver rektor Hanne Solheim Hansen.

Av
DEL

Kronikk

Et løfte om flere kandidater

Nord universitet har vedtatt endringer i tilbudet om høyere utdanning på Helgeland. Dette har vi gjort for å øke tilgangen på nødvendig arbeidskraft i regionen, blant annet gjennom å utdanne flere lærere og sykepleiere.

La det ikke være noen tvil: Nord universitet satser på Helgeland. Gjennom tilgjengelige utdanninger av høy kvalitet skal hele Helgeland få tilført ny kompetanse og nødvendig utviklingskraft. Slik skal vi som universitet oppfylle vårt samfunnsoppdrag. Nord universitet er – og skal fortsatt være – til stede med sterke fagmiljøer på Helgeland, der vi tilbyr utdanninger som trengs i regionen.

Allerede i høst har vi tatt opp flere nye studenter til sykepleierutdanningen på Campus Helgeland i Mo i Rana enn noen sinne. Vi vet at studentene på heltidsutdanningen i sykepleie i Mo i Rana i stor grad fullfører studiene sine på normert tid, som er tre år. Økningen i antall studenter i Mo i Rana kompenserer for at vi ikke lenger skal tilby en deltidsutdanning i sykepleie i Sandnessjøen. Så når Nord universitet utdanner flere sykepleiere i Mo i Rana, betyr dette flere sykepleiere til hele Helgeland.

Nord universitet er stolte over at vi allerede – så kort tid etter at vedtaket om å endre hvilke studier vi tilbyr hvor – kan bidra til en enda bedre sykepleierdekning enn tidligere.

Denne uken startet det nye kull på to heltids grunnskolelærerutdanninger og en deltids barnehagelærerutdanning på Nesna. Over 80 søkere har takket ja til disse samlingsbaserte studiene. Grunnskolelærerutdanningen organiseres slik at studentene samles noen uker på Nesna og andre uker på ulike andre steder. Barnehagelærerutdanningen har sine samlinger på Nesna. Mellom samlingene følges studentene opp med blant annet nettundervisning, oppgaver og praksis. Ifølge vedtaket for ny studiestedsstruktur skal Nord universitet fortsette med samlingsbasert lærerutdanning og barnehagelærerutdanning på Helgeland. Men disse utdanningene skal organiseres på en litt annen måte. Målet med endringene er å rekruttere enda flere studenter og også dekke hele Nordland og Trøndelag.

Utviklingen av en ny organisering er nettopp startet og vi har en målsetting om oppstart høsten 2020. I den nye organiseringen av utdanningene er planen er at en del av samlingene skal foregå i Mo i Rana. Det blir altså fortsatt lærerutdanning på Helgeland, men vi skal utdanne enda flere lærere til Helgeland enn vi har gjort frem til nå. Gjennom år har Nord universitet bygget opp solide utdanninger ved Campus Helgeland. Dette er fordi vi vet at god tilgang til kompetanse i økonomisk-administrative fag er viktig for næringslivet på Helgeland.

I disse dager videreutvikler vi utdanningen i økonomi og ledelse til å få et enda bedre innhold knyttet til digital kompetanse. Dette er en satsning vi kun gjør i Mo i Rana, med en forventning om at dette vil bli fremtidens økonomiutdanning. Vår MBA i teknologiledelse har et så godt rykte at den rekrutterer folk fra hele landet til å studere i Mo i Rana. Denne utdanningen er solid forankret i det forskningsaktive fagmiljøet i Senter for Industriell forretningsutvikling. Nettopp denne forskningsaktiviteten er svært viktig for å rekruttere vitenskapelig ansatte og for kvaliteten i utdanningene.

Nord universitet har også planer om å for første gang tilby bachelor i Human Resource Management på Campus Helgeland fra høsten 2020. Dette er en utdanning vi har ved flere andre studiesteder, og som rekrutterer godt også blant de yngre studentene.

Nord universitet bygger altså opp studier som gjør at det vil være flere studenter til stede på Campus Helgeland, Studentinord åpner neste år nye studenthybler i umiddelbar nærhet til studiestedet, og kommunen og næringslivet bidrar på sin side med ulike andre tiltak for å sikre et godt studentmiljø.

Den store utfordringen på Helgeland fremover vil være å holde på ungdommene – og aller helst også tiltrekke seg ungdommer fra andre steder. Og i likhet med flere andre regioner, må også Helgeland øke andelen av høyere utdanning i befolkningen.

Vedtaket om ny studiestedsstruktur bringer oss i riktig retning i for å møte disse store utfordringene: Vi skal skape et attraktivt studentmiljø på Mo og vi skal utdanne flere kandidater til hele Helgeland.

Hanne Solheim Hansen

Rektor ved Nord universitet

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags