I stedet for å låne øre til de som tar Bodø-bevilgninga som en delseier i kampen for å torpedere Hauan, velger vi å lytte nøye til det statsministeren sa på Arctic Frontiers

Statsminister Erna Solberg (H).

Statsminister Erna Solberg (H).

Artikkelen er over 2 år gammel

Helgeland er den eneste regionen i landet som ikke har en storflyplass. Nå må regjeringa følge opp det den har vært klar på så langt.

DEL

Dagens lederNy by – Ny flyplass-prosjektet i Bodø går inn for landing, etter at statsminister Erna Solberg tok turen til fylkeshovedstaden vår for å drysse 2,4 milliarder kroner ut av den statlige samferdselssekken. For å gjennomføre dette viktige prosjektet legger også Avinor 1,4 milliarder i potten, mens eiendomssalg vil bidra med 1,4 milliarder kroner. Gleden er som venta stor i Bodø, for når regjeringa vender tommelen opp for dette, legger den til rette for ytterligere utvikling og vekst i fylkets største by.

Å ha en motor i et fylke er uvurderlig, og når Høyre/Frp-regjeringa igjen leverer på samferdselssida er det utvilsomt noe som vil gi positive ringvirkninger langt fra landingsstripa i Bodø. Derfor jubles det også langt utafor Salten.

Nå har riktignok jubelropene litt forskjellig tone. På nordre del av Helgeland understrekes det at Ny By-Ny Flyplass-bevilgninga er viktig ikke bare for Bodø, men for hele landsdelen, og at man ikke frykter at denne ikke vil stå i veien for bygginga av storflyplassen på Hauan.

Det er derfor forstemmende å låne øre til omkvedet fra flyplassmotstanderne, særlig i Mosjøen, når de presterer å beskrive pengebevilgninga til Bodø som en delseier

Slik Ny By-Ny Flyplass er viktig for utvikling og videre vekst i Nordland, vil den nye storflyplassen på Hauan være viktig for utvikling og videre vekst på Helgeland. Det er vi ikke et øyeblikk i tvil om at både statsminister Erna Solberg, samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og ikke minst næringsminister Monica Mæland er fullstendig innforstått med.

LES MER: Ble så glad for ny flyplass at han fridde til kjæresten

Det er derfor forstemmende å låne øre til omkvedet fra flyplassmotstanderne, særlig i Mosjøen, når de presterer å beskrive pengebevilgninga til Bodø som en delseier og forfekter at det vil være den reine galskap også å bevilge milliarder til Hauan-prosjektet.

Hva som kan defineres som galskap, kan sikkert diskuteres, men utrettelig og over år å jobbe for å forhindre ei milliardutbygging, med alle positive ringvirkningene dette får i egen region, må komme høyt på lista.

LES MER (+): Avinorsjefen om milliarder til Bodø: Dette er en meget stor nyhet. Det er ikke hver dag vi får i oppdrag å bygge ny lufthavn

Den samferdselslista som Solberg-regjeringa presenterte forleden er godt nytt. Ikke bare i Nord-Norge er investeringene formidable. Det skal brukes 928,7 milliarder kroner på samferdselsformål de neste 12 åra.

Det er ingen tvil om at den blå regjeringa er seriøs når den sier at den ved å vedta tidenes mest ambisiøse transportplan, så vil den bygge landet. Og vi forutsetter at den vil bygge i hele landet, også på Helgeland.

Med ei så stor investeringsramme er vi sikre på at det også vil bli funnet plass til Hauan. Helgeland er den eneste regionen i landet som ikke har en storflyplass. Nå må regjeringa følge opp det den har vært klar på så langt.

LES MER (+): – Nå bekrefter regjeringen at de leverer og det er ingen grunn til at det ene prosjektet skal stå i veien for det andre

I stedet for å låne øre til de som tar Bodø-bevilgninga som en delseier i kampen for å torpedere Hauan, velger vi å lytte nøye til det statsministeren sa på Arctic Frontier i Tromsø. Der var hun klar i sin tale når det gjaldt regjeringa sine flyplassambisjoner, ikke bare i Bodø, men også i Rana. Solberg har holdt det hun lovet angående fylkeshovedstaden, nå må hun levere også på Helgeland.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags