Konklusjonene som Deloitte trekker er intet annet enn flaue og urovekkende, både for selskapet og for eierkommunene

F.v. Nils Notler, Knut Hatlen og Christine Trones. HAF representantskapsmøte

F.v. Nils Notler, Knut Hatlen og Christine Trones. HAF representantskapsmøte Foto:

Å få utarbeidet en slik rapport har tydeligvis vært påkrevd, mener sjefredaktør Marit Ulriksen.

DEL

LederSelskapsledelsen og eierstyringa i Helgeland Avfallsforedling (HAF) har vært mangelfull. Over tid. Det har Deloitte slått fast etter at revisjonsselskapet har gjennomført en selskapskontroll av HAF. Dette har Deloitte gjort på oppdrag av kontrollutvalget i Rana kommune.

Å få utarbeidet en slik rapport har tydeligvis vært påkrevd, for de konklusjonene som Deloitte trekker er intet annet enn flaue og urovekkende, både for selskapet og for eierkommunene. Lista over ting som ikke har vært på stell er lang, og det pekes blant annet på svake saksutredninger og rutiner hos selskapet.

Det var i forbindelse med bråket og uenighetene rundt det planlagte gjenvinningsanlegget i Vika, at kontrollutvalget i fjor høst bestilte selskapskontrollen av HAF. Gjenvinningsanlegget, slik det var planlagt og faktisk vedtatt realisert før HAFs største eier Rana kommune satte foten ned, er en sak som har skapt stort engasjement og mange protester. At protestene kom til overflata slik at prosjektet ble stanset, er det nok ikke bare bekymra nabobedrifter som er glade for.

Både HAF og eierne bør trekke et lettelsens sukk over utfallet av denne saken.

Deloittes vurdering er at utredningene i forkant av representantskapets opprinnelige beslutning om å bygge en gjenvinningsstasjon til 16,8 millioner kroner, ikke var tilstrekkelige. Dette medførte økt risiko for at det ble foretatt investeringer som ikke var det beste alternativet eller som var uforholdsmessig dyre for selskapet å gjennomføre. Dette ville igjen kunne medført økte gebyrer for innbyggerne i eierkommunene, samt medføre likviditetsskvis i selskapet.

Ikke akkurat tillitvekkende, når det nå kommer fram at HAF allerede er dyrest og har størst prisøkning. Nå skal selskapet se nærmere på servicenivået for å se om det er mulig å få ned kostnadene, og dermed også ned prisen på det brukerne må betale i gebyrer. Det er bra, og også på høy tid.

Ordfører Geir Waage (A) har ikke lyst til å kommentere enkeltheter i rapporten før den skal behandles i kommunestyret. Det har vi for så vidt forståelse for, for rapporten er lite lystelig lesning. Når ordføreren peker på at det er ting som må tas tak i, gir vi ham mer enn rett i det. Samtidig som vi tar oss i å undres hvordan det er mulig at et stort interkommunalt selskap over lang tid kan bli drevet på den mangelfulle måten som Deloitte-rapporten nå avslører.

– Vi er mest fokusert på det vi kan gjøre noe med framover, og mindre fokusert på det som har skjedd, sier Knut Hatlen som tok over som daglig leder i HAF etter Geir Nerdal 1. oktober. Han har dermed ikke sittet i sjefsstolen lenge, og selv om han har blikket rettet framover, vil han nok gjøre klokt i å ta en titt i bakspeilet for å sikre seg at HAF-kursen forandres.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags