Rana Blad mener: Flyplasspaden skal i jorda på Hauan i 2018. Vi har venta lenge nok!

Polarcirkelen Lufthavnutvikling.

Johan Erik Wulfsberg og  Henrik Johansen.

Polarcirkelen Lufthavnutvikling. Johan Erik Wulfsberg og Henrik Johansen. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Den nye flyplassen kommer til å gi grunnlag for vekst i hele regionen framover, og vedtaket som Stortinget nå har gjort er ufattelig viktig og en seier for hele Helgeland.

DEL

Dagens lederNy storflyplass skal bygges på Hauan i Rana, og det skal legges til rette for byggestart raskest mulig. Det har Stortinget gjennom behandlinga av Nasjonal Transportplan bestemt. Det har ligget i kortene siden regjeringspartiene Høyre og Fremskrittspartiet, og samarbeidspartiene Kristelig Folkeparti og Venstre, i slutten av mars presenterte at de var kommet til enighet om dette, men det var altså ikke før natt til tirsdag at den endelige avgjørelsen i Stortinget kom. Først da kunne alle som gjennom mange år utrettelig har jobba for dette viktige prosjektet, og alle vi som hilser Hauan mer enn velkommen, trekke et lettelsens sukk.

At det er bred politisk enighet om å realisere en ny storflyplass på Helgeland er viktig. Viktig er det også at det er bred enighet om at spaden skal i jorda så raskt som mulig.

At Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil arbeide for å få til ei statlig fullfinansiering av lufthavna er vel og bra, men like viktig er det at også de to partiene vil arbeide videre i nært samarbeid med lokale og regionale aktører samt Avinor for å få til en rask oppstart i første del av planperioden.

LES MER: I natt ble det avgjort: Det skal bygges ny stor flyplass i Rana

Høyre, Frp, KrF og Venstre vil bidra med 1,47 milliarder kroner til flyplassen, og legger opp til at det regionale næringslivet og kommunen skal bidra med 600 millioner kroner. Det har Rana kommune, PLU og næringslivet sagt at de skal gjøre, og skulle det bli et regjeringsskifte til høsten og skulle det etter hvert bli slik at de 600 regionale millionene kan tilbakeføres til bidragsyterne, ja så er det fullt ut håndterbart.

Nå har fornuften seira, og vi vil få en forsterka opptur som vi bare kan ane de positive konturene av

Det som er viktig nå, er omsider å komme i gang med bygginga av det som vil være Helgelands viktigste vekstimpuls, og ei kraftig regional vitamininnsprøyting. Å skulle slå politisk mynt på flyplassavgjørelsen i den kommende valgkampen, bør alle holde seg for gode til.

At Norges neste storflyplass skal bygges på Helgeland kommer som et resultat av at mange gode og sterke krefter, både private og offentlige, har trukket i samme retning i mange år, at de har hatt stayerevne og pågangsmot og at de aldri har gitt opp. Den kommer utvilsomt også som et resultat av at næringslivet har turt å satse på dette gjennom bidrag til PLU, og ved å være løsningsorientering og framoverlent med tanke på ei medfinansiering.

LES OGSÅ (+): – Regjeringen har prioritert et viktig flyplassprosjekt som det er jobbet godt med. Her vil det legges til rette for oppstart raskest mulig

Veien fram til det historiske NTP-vedtaket har vært lang og kronglete, og vi vet alle at sterke krefter aktivt har motarbeida flyplassen på Hauan også helt opp til stortingsbehandlinga av NTP. Hadde de lyktes i å trenere Hauan-planene ville nedturen for en hel region blitt komplett. Nå har fornuften seira, og vi vil få en forsterka opptur som vi bare kan ane de positive konturene av.

Den nye flyplassen kommer til å gi grunnlag for vekst i hele regionen framover, og vedtaket som Stortinget nå har gjort er ufattelig viktig og en seier for hele Helgeland.

Derfor er det vesentlig at flyplasspaden på Hauan skal i jorda i 2018. Vi har venta lenge nok!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags