Alle spekulasjoner er gjort til skamme, og enhver tvil om at Norges neste storflyplass skal bygges på Helgeland er ryddet av veien

Bilde fra After fly fest i Spektrum på Meyergården hotell. Henrik Johansen,  Erik Wulfsberg, Aino Olaisen.

Bilde fra After fly fest i Spektrum på Meyergården hotell. Henrik Johansen, Erik Wulfsberg, Aino Olaisen. Foto:

Denne risikoen tar PLU og Rana kommune på strak arm, for det er ikke aktuelt å skulle vente i enda fem år før den berømte spaden settes i jorda. Ei ny stor lufthavn er nemlig det enkelttiltaket som er viktigst for å skape ny vekst i hele regionen, skriver sjefredaktør Marit Ulriksen.

DEL

LederPolarsirkelen Lufthavnutvikling (PLU) har endelig fått klarsignal fra samferdselsminister Jon Georg Dale til å lyse ut anbudskonkurransen for bygging av Mo i Rana Lufthavn, Steinbekkhaugen. Klarsignalet er etterlengta og kommer ikke en dag for tidlig.

Det er snart to år siden byen sto på hodet da bekreftelsen om enighet om ei ny stor lufthavn på Helgeland kom. Flaggene gikk til topps og det ble arrangert spontan folkefest i Spektrum. Allerede da gikk startskuddet for etableringa av en dialog mellom myndighetene og lokale parter om avtalen som skal gi grunnlag for lokal medfinansiering, og sluttføring med statlige midler fra andre periode i Nasjonal transportplan (NTP).

I tida som er gått siden da, har flere enn vi vært utålmodige. For marsjordren var at oppstarten skulle skje så raskt som mulig. Når det har tatt tett innpå to år før den endelige klarsignalet kom, har det særlig av ihuga motstandere av flyplassprosjektet, vært tolket som om at dette ikke lot seg gjennomføre. Nå er alle spekulasjoner omkring det gjort til skamme, og enhver tvil om at Norges neste storflyplass skal bygges på Helgeland er ryddet av veien.

Flyplassen blir realisert gjennom norgeshistoriens største spleiselag innen luftfart. Den statlige bevilgninga på 1,47 milliarder kroner fases inn i andre del av NTP-perioden, men med 600 millioner regionale kroner fra Rana kommune og privat næringsliv, så vil Helgeland få sin fortjente storflyplass allerede i denne delen av NTP-perioden.

Den nye flyplassen kan realiseres fordi Henrik Johansen, PLU, dedikerte og målbevisste lokalpolitikere, og et offensivt regionalt næringsliv gjennom år har stått på for å få dette til. Den kan realiseres fordi Rana kommune har tatt ansvar for å bidra til ei solid medfinansiering, idet et bredt politisk flertall, med unntak av Senterpartiet og Rødt, for lengst har vedtatt å bidra med inntil 300 millioner kroner til prosjektet.

Henrik Johansen i PLU har gjentatte ganger forsikra at de påkrevde 300 millionene fra næringslivet vil komme på bordet når betingelsene er rett og risikoen forsvarlig. Når samferdselsministeren nå har vendt tommelen opp, vil nok disse pengene komme raskt på bordet.

Det næringslivet som har finansielle muskler til å være med på dette formidable spleiselaget, står nok klart i startblokka – og vi kan bare glede oss. Til de positive ringvirkningene dette vil gi i en utbyggingsfase, til de mulighetene som åpner seg når flyplassen står ferdig og til de etableringene som vil komme som følge av at Helgeland omsider får en storflyplass.

At næringslivet på Helgeland, og Rana kommune, er villig til, og ser verdien av, å bla opp i størrelsesorden 600 millioner kroner, er selvsagt ikke tilfeldig. I utallige runder er de positive regionale samfunnsøkonomiske og driftsøkonomiske konsekvensene av å etablere en storflyplass på Hauan dokumentert.

I stortingsmeldinga om NTP 2018–2029 er det satt av et statlig bidrag til en ny lufthavn ved Mo i Rana først i andre del av planperioden, altså i perioden 2024–2029. Dette betyr at en anbudskonkurranse nå skjer på PLU sin egen regning og risiko. Det samme gjelder ved en eventuell byggestart før Stortinget har bevilget midler.

Dette er klar beskjed fra samferdselsministeren, men den risikoen tar PLU og Rana kommune på strak arm, for det er ikke aktuelt å skulle vente i enda fem år før den berømte spaden settes i jorda. Ei ny stor lufthavn er nemlig det enkelttiltaket som er viktigst for å skape ny vekst i hele regionen.

Samferdselsministeren påpeker at regjeringa ønsker et godt flytilbud i hele landet. Ved å gi klarsignal til utlysninga av en anbudskonkurranse, bidrar regjeringa nettopp til å bedre flytilbudet også i vår del av landet. Vi som bor her vet så inderlig godt at tilbudet i dag ikke er godt nok.

Marit Ulriksen, sjefredaktør

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags