Øystein Bentzen: Nova Sea straffes av fylkesrådet for sin støtte til stor flyplass på Helgeland

Odd Strøm i Nova Sea. Foto: Arne Forbord

Odd Strøm i Nova Sea. Foto: Arne Forbord

Artikkelen er over 3 år gammel

Øystein Bentzen mener fylkesrådets snuoperasjon om utbedring av Bustneslia må ses i sammenheng med flyplassen.

DEL

Leserbrev Oppdrettselskapet Nova Sea straffes av fylkesrådet for sin støtte til stor flyplass på Helgeland. Selskapets viktige transportkorridor over Bustneslia til jernbane, E6 og til Sverige, strykes fra listen over prioriterte vegprosjekter og ender uprioritert et eller annet sted ute i framtiden. Samtlige andre selskaper innen fiskeri- og havbruk på Nord-Helgeland blir tvunget til å dele Nova Seas sjebne. 

For bare tre år siden var holdningen fra fylkesrådet stikk motsatt. På Nordland fylkeskommunes nettsider, datert 8. juli 2014, kan man lese at daværende fylkesråd for samferdsel, Tove Mette Bjørkmo, var krystallklar på hvilke prioriteringer som gjaldt i Nordland:

"Budskapet fra fylkesråd for samferdsel i Nordland, Tove Mette Bjørkmo (Ap) var klinkende klart i møte med kommunal og moderniseringsminister Jan Tore Sanner og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen"

Fylkesrådets etter sigende klinkende klare prioritering forklares slik på fylkeskommunens nettsider:

"Eksporten av fisk fra Nordland utgjorde 8,5 milliarder i 2013. SINTEF har utarbeidet flere rapporter som spår en formidabel vekst innen norsk havbruk. Mye av denne veksten vil komme i Nord-Norge. Av den grunn er tunnel ved Bustneslia i Rana kommune, Fv.12 prioritert.

På denne strekningen er det svært mye næringstransport som er avhengig av vegstrekningen. Dette fører til store utfordringer på vinterstid. Årsdøgnstrafikken (ÅDT) er på 2000.

Tiltaket har et foreløpig anslag på 500-600 millioner."

LES OGSÅ: Fylkesrådet vil utsette utbedring av Bustneslia til etter 2029: Sentrale aktører reagerer med vantro

Bustneslia er inngangsporten vestfra til Mo i Rana. Trafikk fra kommunene Lurøy, Nesna, Træna, Rødøy og dels Meløy er avhengig av å trafikkere over dette bratte høydedraget. Kostnadene vinterstid er tidvis formidable. En nesten ekstrem brøyting og sandstrøing koster fellesskapet millioner av kroner hver vinter, men når været slår om rett under polarsirkelen, kommer fareskiltene om bratt stigning til sin rett. Stopper først ett vogntog blir det fort mange, og det kan ta timer, nesten et døgn, å få vegen åpnet.

Foruten de regionale samfunnkostnadene med timesvis med stengte veier, er de årlige skadene og kostnadene på kjøretøy og last i mangemillionersklassen. For fiskeri- og havbruksnæringen er Bustneslia svært ødeleggende. Last kommer ikke fram til avtalt tid på kontinentet, asiatiske fly må lette fra Gardermoen mens fisken ligger strødd i veggrøftene utenfor Mo i Rana og flere års verdifull matproduksjon ender som søppel i svenske søppelforbrenningsanlegg.

Jeg betviler at det er klimaendringer som er årsaken til fylkesrådets snuoperasjon. Det er heller ikke varslet noen redusert aktivitet hos fiskeri- og havbruksnæringen på Nord-Helgeland, snarere tvert imot. Prognosene fra Sintef om "en formidabel vekst" står fortsatt ved lag. 

Fylkestinget vet at en fortsatt god utvikling fiskeri- og havbruksnæringen er avgjørende for positiv befolkningsutvikling på ytre Helgeland. Flyfrakt av fersk fisk er bare en av flere muligheter som snart kan styrke næring, sysselsetting og bosetting, og få steder i landet er reiselivnæringa mer "startklar" enn på Helgelandskysten.

Fylkesrådets meget overraskende snuoperasjon blir man derfor nødt til å se i sammenheng med Stortingets velvilje til å bygge stor flyplass for Helgeland i Mo i Rana. Fylkesråd for økonomi, Knut Petter Torgersen (Ap) fra Vefsn, aksepterer ikke fylkestingets enstemmige syn på at stor flyplass er viktig for næringsutviklingen på Helgeland. Han har gitt uttrykk for at Stortingets velvilje er et feilgrep. 

Torgersens syn preger fylkesrådets innstilling og bortprioritering. Dette kan fylkestinget ikke akseptere på vegne av næringsliv og innbyggere i Nesna, Lurøy, Træna, Rødøy og i Meløy.

Øystein Bentzen

Prosjektleder Yamo

LES BAKGRUNN (+): Ap, SV og H vil utbedre Bustneslia: – Jeg ser på dette som en klar marsjordre

LES BAKGRUNN (+): – Dette er en kjempenyhet for alle som bruker Bustneslia

LES OGSÅ (+): Naimak vil ha Bustneslia prioritert: – Vil ha slutt på flaskehalsen over lia

LES OGSÅ (+): Transportnæringa synes forslaget fra Naimak er svært godt nytt. Nå håper de på fart i sakene

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken