Det trengs ikke å være forsker for å forstå at folk reiser med fly fra Molde, Kristiansund, Evenes. Det må bli helt feil å sammenligne med Mo i Rana

Leserbrevskribenten mener at man burde snu flystripa på Røssvoll og utvidet til 1.200 meter, så hadde man kommet unna med et langt billigere prosjekt enn helt nyt flyplass på Hauan. Foto: Øyvind Bratt

Leserbrevskribenten mener at man burde snu flystripa på Røssvoll og utvidet til 1.200 meter, så hadde man kommet unna med et langt billigere prosjekt enn helt nyt flyplass på Hauan. Foto: Øyvind Bratt

Av
DEL

LeserbrevI sommer har Mo i Rana lufthavn feiret 50 årsjubileum. En flyplass som har tjent Ranas befolkning på en god måte, og kommer til å gjøre det i mange år framover. Klager har det hvert opp gjennom årene for at flyene ikke har kommet og gått enkelte ganger, det er kjedelig for dem som blir berørt, men tenk over hvor vi bor i dette landet, med store variasjoner på værforandringer. Og verre skal det bli, sies det.

Det ser ut til at kortbanenettet går mot en ny vår. Mo i Rana lufthavn skal oppgraderes i kommende toårsperiode for 25 millioner kroner.

Noe som skulle vært gjort for mange år siden, er å vri rullebanen i sørenden noen grader mot vest og forlenge den til 1.200 meter. Det ville vært et enkelt og billig prosjekt. Samtidig forandret innflyging og kommet inn rett fra sør. Dette ikke for å få ned større fly, men for å forbedre sikkerheten til Widerøe og spesielt til ambulanseflyene.

Avinor arbeider med å få elektriske fly, spesielt tilpasset kortbanenettet. At det er Avinor, og ikke flyselskapene, som fronter saken i Norge, forklarer Avinor-sjef Dag Falk-Petersen slik: El-fly vil komme innen en tiårsperiode. Driftsutgifter og billetter vil bli billigere og klimaskadelige utslipp vil bli borte.

Avinor sjefen sier videre at for noen år siden lo folk av tanken på at store deler av bilparken skulle bestå av elbiler. I dag ler ingen.

Vi i Avinor må forberede oss på elfly, for det vil stille nye krav til oss som leverandører.

Elfly vil bety endringer i måten vi tenke flyprosjekter på. De vil trolig trenge betydelig kortere rullebane enn dagens konvensjonelle fly.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sier samtidig til Aftenposten at regjeringen støtter dette og har stor tro på prosjektet til Avinor. Dette kan gjøre at flyruter som i dag er ulønnsomme blir lønnsomme. Prosjektet støttes også av Widerøe, SAS, Norsk Luftsportsforbund og klima stiftelsen ZERO.

Stiller derfor et stort spørsmålstegn om bygging av en storflyplass til 2-3 milliarder på Hauan. Det ropes storflyplass over en lav sko, men jeg tør påstå at det er mange som ikke har peiling på hvor stort et slikt prosjekt er og ikke minst det å drifte ei slik lufthavn spesielt her i Rana. Skulle den bli bygd, vil det bli en stor utgiftspost til Avinor og den lurer jeg på om de er villig til å ta. Det anslås 200.000 til 300.000 reisende.

Rygge Moss lufthavn som befinner seg i ett av de mest befolkede områder på Østlandet, blei stengt i oktober 2016. Her måtte de ha 1,5 millioner reisende for å få lønnsomhet. Avinor var ikke villig til å drifte den. Her var også Olav Thon en stor aksjoner, men ville ikke være med videre. Rana kommune og næringslivet må være i overkant optimistisk, hvis de tror de skal få igjen pengene som er investert.

Møreforsking sammenligner Mo i Rana med Molde, Kristiansund og Evenes som grunnlag i rapporten. Det trengs ikke å være forsker for å forstå at folk reiser med fly fra Molde, Kristiansund, Evenes og fra flyplasser videre nordover.

Avstand med bil som er eneste alternativ fra Molde til Oslo 480 km, Kristiansund-Oslo 586 km, Evenes-Oslo 1600 km.

Det må bli helt feil å sammenligne med Mo i Rana hvor vi har flyplass, så kommer en ny E6 sørover og nordover og her er jernbane. En stor flyplass finnes i Bodø vel 20 mil unna.

Nå om dagen snakkes det i hele verden og ikke minst her i Norge om klima og utslipp. Derfor er det litt rart at det med klima ikke er tema når det gjelder bygging av en storflyplass på Hauan. Her skal det flås av 3000 mål med skog, jord og stein, for å satse på mere flyging. Det er etter midt skjønn feil vei å gå, å bruke så vanvittig mye penger, hvis det menes noe med å bevare miljøet.

Jernbane er det som det skulle vært satset på, her skulle milliardene blitt brukt, slik som det gjøres i andre land.

Nordlandsbanen har ikke vært prioritert av noe regjering siden den kom fram til Bodø i 1961. Fremdeles kjøres persontog med D4 diesellokomotiv som ble produsert tidlig på 1980-tallet. Så her har det ikke skjedd mye.

Arne J. Alte

Pensjonert vaktsjef Avinor Mo i Rana Lufthavn

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags