Det er åpenbart urimelig at flypassasjeravgiften er den samme enten du flyr Bodø – Stokmarknes eller Oslo – New York

Foto: Ned Alley / NTB scanpix

Foto: Ned Alley / NTB scanpix

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Venstre med svar på NHO-direktør i Nordland, Ole H. Hjartøys, kronikk.

DEL

LeserbrevNHO-direktør i Nordland, Ole H. Hjartøy, peker i sin kronikk i Rana Blad på flypassasjeravgiftens feil og mangler. Han peker på Venstre, og her kommer svaret.

Venstre er enig i at flypassasjeravgiften, slik den er innrettet i dag, slår negativt ut særlig for oss i nord. Vi har hele tiden ønsket en differensiert avgift, slik de har i de fleste andre europeiske land. Det bør være lavere avgifter på kortere reiser og høyere avgifter på lange, interkontinentale reiser med høye utslipp. Særlig i distriktene og i Nordland er den flate avgiften vi har i dag en byrde for de kommersielle rutene, som selv uten denne avgiften har vesentlig høyere kostnader pr. flysete enn andre. Det er åpenbart urimelig at flypassasjeravgiften er den samme enten du flyr Bodø – Stokmarknes eller Oslo – New York.

Venstre mener flypassasjeravgiften må innrettes slik at det blir billigere å fly kortere strekninger og dyrere å fly langt, for eksempel utenfor EØS. I Sverige er avgiften lavere enn i Norge på alle flyvninger innenfor EU, og vesentlig høyere på lengre reiser. Det kan vi også få til i Norge.

På Venstres Landsstyremøte sist helg (23-24 juni) fikk Nordland Venstre gjennomslag for en uttalelse nettopp om miljødifferensierte flyavgifter, som slår fast at vi vil jobbe for en omlegging av dagens modell. Vi vil legge til rette for lønnsom utvikling av klimavennlige fly på kortbanenettet, og endre avgiftene slik at de treffer mer målrettet. Vi vil skåne strekninger hvor det ikke finnes miljøvennlige alternativer, og jobbe for en omlegging som sikrer de kommersielt drevne lufthavnene i Nord-Norge konkurransedyktige rammebetingelser. Vi vil vurdere både fritak for en del flyavgifter og avstandsdifferensiering og se på mulighetene for å innføre avgiftsfritak for fly på under 20 tonn.

Et godt samferdselstilbud er vesentlig for at folk og næringsliv kan fortsette å blomstre i distriktene. Dette vil være gode tiltak, både for miljøet, for folk og næringsliv i nord. Det er vi helt klart for.

Ida Gudding Johnsen

Politisk nestleder Nordland Venstre, sentralstyremedlem Venstre.

Følg på: Facebook

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags