Nå er de villige til å rasere flere tusen mål på Hauan til et prosjekt som Avinor ikke vil ha

Arne J. Alte skriver i leserbrevet at Rana kommune burde lært av Terra-saken og ikke satt en ny pengeplassering uten sikkerhet i storflyplass på Hauan.

Arne J. Alte skriver i leserbrevet at Rana kommune burde lært av Terra-saken og ikke satt en ny pengeplassering uten sikkerhet i storflyplass på Hauan.

Av
DEL

LeserbrevUansvarlige politikere

De som fronter flyplass på Hauan er eier av Nova Sea, Erik Wulfsberg og Rana kommune ved ordfører Waage. Waage har fått med seg uansvarlige politikere på å binde opp 300 millioner kroner til flyplass på Hauan. Nå er nettopp et kapittel med Terra-saken avsluttet, men ser vi nå en ny pengeplassering uten sikkerhet til en storflyplass? Noe ikke alle ranværinger var enig i. Dette etter en undersøkelse for Rana Blad en tid tilbake.

Nå er kommunen gått på en smell på fire millioner kroner etter aksjekjøp i Arctic Circle Center AS som gikk konkurs. Waage synes det var trist at det gikk slik, men tilføyer at det var rett å bruke penger på dette. Det er sikkert greit å uttale seg slik for det får aldri noen konsekvenser. Nå er det ikke første gang kommunen ryker på noen millioner. Noen husker oppgjøret med Rana Gruber om eiendomsskatt der det ble ett skikkelig tap. Dessverre ser det ut som ingen tar lærdom av dette.

Kommunen skal ikke være med å bygge og drive flyplass. Det er det Staten og Avinor som skal gjøre. Waage greide å få med seg den ene stemmen som ordnet flertall og det fra et miljøparti. Vanskelig å forstå! Det er greit å innføre en kjøttfri dag i uka og innføre piggavgift. Men nå er de villige til å rasere flere tusen mål på Hauan til et prosjekt som Avinor ikke vil ha, fordi det ikke er samfunnsmessig lønnsomt.

Hensikten med å bygge større flyplass er at det skal flys mer. Dette er jo stikk i strid med alt som blir sagt om at det skal flys mindre. I vårt naboland Sverige har innlandstrafikken gått drastisk ned. Folk bruker tog. Det samme skjer i Europa. Spania er i ferd med å legge ned Europas travleste flyrute, Madrid-Barcelona, en strekning på 62 mil som tar 2,5 timer med tog.

Miljø, er det ikke på dagsorden her i Rana?

De fleste har fått med seg at verden har en stor klimakrise. Det har ikke samferdselsminister John Georg Dale (Frp) fått med seg, når han sa ja til å åpne for en anbudsrunde om Hauan, selv om det er for egen risiko og regning. Den regninga er det vel Rana kommune som betaler eller?

Spørsmål til Waage. Hvor mye penger har kommunen vært ute med de siste årene til Hauan-prosjektet og hvor mye er kalkulert til drift av flyplassen, hvis den blir bygd? Nå må noen politikere stikke fingeren i jorda å finne ut at å legge 300 millioner i potten til en flyplass er helt vanvittig.

Etter loven er det eksplisitt forbud mot å stille kausjon eller andre garantier, dersom dette innebærer en økonomisk risiko og konsekvenser for økonomisk tap.

Dette uttalte rådmannen i Rana angående garanti på 50 millioner til aktivitetshus på Gruben. At det blir et økonomisk tap er det vel ingen tvil om. Så da er spørsmålet. Er det innenfor lover og regler å sette av 300 millioner av Ranas befolkning sine penger til et ulønnsomt og unødvendig flyplassprosjekt? Dette er et relevant spørsmål, som ikke kan være unntatt offentligheten.

Her i Rana har vi ikke problemer med å komme oss både sørover og nordover, her er ny E6, jernbane og flyplass. Når det gjelder jernbanen så har verken fylkeskommunen eller ordførere i Nordland løftet en finger for å få til forbedringer på Nordlansbanen. Fremdeles reiser vi med en trikk mellom Mo og Trondheim. Er det ingen politiker som kan invitere samferdselsministeren på en togtur med Ole Tobias. Det blir sannsynlig bare én tur. Skal vi her nord bare godta å ha det dårligste togtilbud i landet. Så hva skal man tro når politikerne snakker om miljø? De møter seg selv i døra hele tiden.

Det er ikke til troende når Rana sammenlignes med flyplasser på Vestlandet og nord for Bodø. Hva har denne befolkningen til alternativ? Er det ingen som tenker seg litt om når Rygge flyplass som ble nedlagt, måtte ha 1,5 millioner passasjerer for å kunne drives. Dette i et område som er tett befolket. Har sett antydet 200.000 til 300.000 fra Hauan i beste fall. Og når Avinor ikke er med å betaler kalaset, hvem da?

Røssvoll skulle vært forlenget til 1200 meter og bygd nytt terminalbygg. I disse dager rustes lufthavna opp for flere millioner med ny brannstasjon og nye maskiner for bakketjenesten. Når det gjelder punktlighet, ta en sammenligning med Bodø. Er det folket på bakken, som holder orden på rullebanen, sin feil at det blir kanselleringer? Svaret er nei. Kan det være værforholdene som gjør det? Svaret er ja. Og verre skal det bli.

Waage skal drive en kommunen sammen med politikerne til beste for innbyggerne. Nå er det forslag på å kutte 7–8 millioner til helse og omsorg som er presset fra før. Sykehjem, når blir det? Sluttregninga på skoleprosjektet er det ingen som vet hva blir på.

Det ser ut som kommunen har bruk for en god del penger framover til fornuftige formål.

Arne J. Alte

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags