Derfor stemte MDG nei til flyplass på Hauan

FLERTALL: 35 av representantene i fylkestinget stemte for fylkesrådets innstilling i flyplassaken. Ni stemte ikke for forslaget. Foto: Øyvind Bratt

FLERTALL: 35 av representantene i fylkestinget stemte for fylkesrådets innstilling i flyplassaken. Ni stemte ikke for forslaget. Foto: Øyvind Bratt

Artikkelen er over 3 år gammel

Vi må innse at fremtida, med økte krav til lavere utslipp av klimagasser, stormer mot oss. Behold flyplasstrukturen som den er i dag, bygg Nord-Norgebanen, og bring på den måten Nordland ut i verden og verden inn til oss, skriver leder for MDG Nordland i dette leserbrevet.

DEL

LeserbrevDenne høyaktuelle saken er til behandling som høringsuttalelse på Fylkestinget som gjennomføres i Bodø denne uken. Fylkesrådet har innstilt på at det skal etableres ny flyplass på Hauan, og bevare flyplassene Kjærstad og Stokka. En slik innstilling blir av flere betraktet som, ja takk begge deler, Ole Brum.

For Miljøpartiet De Grønne i Nordland er dette en langt viktigere sak enn raskere reise til Oslo. Vi forstår at ranværinger vil ha raskere og enklere tilgang til hovedstaden. Men for MDG er dette en klimasak, og konsekvensutredningen fastslår at dette er en dårlig sak for klimaet. Etter COP21, Parisavtalen, som har som mål å holde økningen i den globale gjennomsnittstemperaturen til godt under 2°C, vet vi at man må tenke på klimapåvirkningen i saker som denne. Vi må vise ansvar og tenke på hvilken verden vi overleverer til neste generasjon. Derfor stemmer vi mot fylkesrådets innstilling. Langt flere partier burde ta dette inn over seg, og være sitt ansvar bevisst.

Som samfunnsbyggere må de valgene vi gjør nasjonalt og regionalt reflektere målet om reduserte klimagassutslipp. Det norske samfunn bør innse at økt flykapasitet vil medføre det motsatte av nevnte mål.

Det finnes mulige strategier for å oppnå klimamålene og gi det nordnorske folk og næringsliv bedre muligheter innen samferdsel. Her vil fokus på bygging av Nord-Norgebanen være vesentlig, og da må vi være langt mer ambisiøse enn å bare tenke på elektrifisering av Nordlandsbanen. I følge Norsk Bane må det etableres tog for høy hastighet som kan konkurrere med fly og gi klimagevinster. En betydelig større satsing på jernbane enn det den sittende regjering står for, vil gi folket klimasmart samferdsel. Samtidig vil Nordland, det fylket i Norge som øker mest innen eksport, kunne oppnå en enda større produksjon og verdiøkning av produktene fra sine viktigste naturressurser.

Vi må innse at fremtida, med økte krav til lavere utslipp av klimagasser, stormer mot oss. Behold flyplasstrukturen som den er i dag, bygg Nord-Norgebanen, og bring på den måten Nordland ut i verden og verden inn til oss.

Miljøpartiet De Grønne ser frem til den dagen reisende fra Rana setter seg på høyhastighetstog både retning nord og sør. Det vil være en bærekraftig transportmåte, tidsmessig vil det være litt over en time til Bodø, og under to timer til Trondheim. Tog vil da være en reell konkurrent til klimaverstingen fly.

Bror Martin Hanssen, Leder i Miljøpartiet De Grønne Nordland

Følg på: Facebook

Støtter fylkestingets vedtak: - Det er særdeles viktig å få en ny stor flyplass på Mo i Rana

Politikere på nordlandsbenken tror flyplassen blir realisert - stort flertall for ny flyplass i Rana 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags