Det ser ut til å bety kutt i overføringer fra staten til Nordland fylke – som er lik kutt i tjenestetilbud. Taperen er folk i Nordland

Helgelandskysten, mange mennesker og næringslivet er avhengige av båt og ferge.

Helgelandskysten, mange mennesker og næringslivet er avhengige av båt og ferge. Foto:

Av
DEL

LESERBREVNok engang skal inntektssystemet tilhørende de fylkeskommunale fergesambandene endres. Det ser ut til å bety kutt i overføringer fra staten til Nordland fylke – som er lik kutt i tjenestetilbud. Taperen er folk i Nordland.

Nordland har allerede gjennomført noen reduksjoner i samferdselstilbudet langs kysten som følge av endringer i inntektssystemet. Høyre og Frp i Nordland har gitt Senterpartiet skylda for dette, men de blåblå må snart innse at ansvaret ligger i egne rekker. Allerede i 2015 strammet den blåblå regjeringa inn pengesekken. Nordland fylkeskommune måtte belage seg på et kutt på hele 284 millioner kroner. En følge av blåblått omfordeling var at tilbudet til kystfolket måtte reduseres noe for å få endene til å møtes.

Når regjeringa nå på ny vil endre inntektssystemet kutter de på samband de som allerede har et begrensa tilbud. Et eksempel er ferja til Træna, ei øy med få innbyggere – men med stor verdiskaping. Træna har blitt nominert til Kommunal- og moderniseringsdepartementets Innovasjonspris for 2018 , en pris som tildeles en kommune som kan vise til godt innovasjonsarbeid med konkrete resultater. I nominasjonsprosessen slo Træna – med sine 450 innbyggere – ut både Oslo, Trondheim og Bergen. 

Det er åpenbart at folk på Træna har vist en imponerende iver for å kunne være et levende lokalsamfunn også i framtida, ergo skulle man tro at landets regjering ønsket å legge til rette for nettopp det.

I stedet er det utredet et inntektssystem der strekninger med mange passasjerer får en større del av kaka. Mens lange og krevende havstrekninger med få passasjerer, som til Træna, kommer tapende ut.

Jeg krever svar fra regjeringa: Vil den sørge for at de nye fordelingsnøklene fanger opp spesielle strekninger, eksempelvis sambandet til Træna? Eventuelt vil statsråden kompensere fylkene varig for å holde liv i de mindre trafikkerte, men svært viktige, fergelinjene?

Senterpartiet frykter det nye inntektssystemet vil gå enda hardere utover folk langs kysten. Det går utover lokalt næringsliv. Og det går utover tryggheten til folk. Kanskje har regjeringa glemt hvordan folk flest har det. Kanskje har de blitt for godt vant til å sitte på kontoret i hovedstaden, men nær tilgang til alt.

Da bør de huske på at folk i distriktene også har rett til å bo og leve i sine lokalsamfunn. Folk i Nordland fortjener ikke å komme dårlig ut, enda engang.



 

Siv Mossleth (Sp)

Stortingsrepresentant

Nordland

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags