Det er få ting som er mer irriterende enn dårlig mobildekning. Slik behøver det ikke være lenger

Illustrasjon

Illustrasjon Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Geir Ove Jenssen skriver om mobildekning innendørs.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

LeserbrevDet er få ting som er mer irriterende enn dårlig mobildekning. Mobiloperatørene har investert tungt over mange år for å gjøre landet vårt godt dekket. Men innendørs er det fortsatt mange «hvite flekker på kartet». Slik behøver det ikke være lenger.

Beregninger viser at det er dårlig eller ingen dekning i ca. 20 prosent av innendørsarealet i Norge. Det er for dårlig i et land som alltid har gått foran med mobilteknologi.

Det koster milliardbeløp å bygge ut og forsterke innendørsdekningen på «gamlemåten». Disse kostnadene legger begrensninger for hvor mye mobiloperatørene er villig til å bruke på å tette alle hull. Eksplosjonen i mobil datatrafikk gjør at det først investeres i det vanlige mobilnettet. Dette går ut over de mobilkundene som ikke har tilfredsstillende innendørsdekning.

For brukeren vil et godt mobilsignal føre til færre samtalebrudd, tapte anrop og god datatrafikk. Et godt mobilsignal gir også langt bedre batteritid og raskere oppkobling av samtaler. Sikkerhetsmessig gir løsningen en viktig backup dersom det vanlige mobilnettet faller ut. Det betyr bedre trygghet for liv og helse – samtidig som det kan bidra til å holde oppe aktivitet og drift hos offentlige aktører og næringsliv.

Nå finnes de tekniske løsningene som kan gi god innendørs mobildekning. Vi anmoder derfor mobiloperatørene og myndighetene om å bidra til at kundene får tatt i bruk denne muligheten. Det vil være praktisk, rimelig – og i alles interesse. Både for samfunnet og for kundene.

Geir Ove Jenssen

Adm.dir. i Cloudberry Mobil

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags