Dagtoget mellom Mo i Rana og Trondheim er en «trikk», som er kjøpt i Italia, for transport mellom bydeler. Det er en lidelse å reise med den

Nordlandsbanen NSB Dagtoget Bjerka stasjon

Nordlandsbanen NSB Dagtoget Bjerka stasjon Foto:

Av

Nordlandsbanen er en av de få, og den lengste banestrekninga som fortsatt kjører fossilt. Det er på høy tid å gjøre energibruken her miljøvennlig, skriver Olav Nyjordet i Mdg Rana.

DEL

LeserbrevAv de største årsakene til «fossilt» utslipp innenfor transport i Nordnorge er jernbanen eller mangel på sådan. Det er sagt mange kloke og nødvendige ord om manglende jernbane fram til Tromsø.
Jeg skal ta for meg banen som eksisterer. Nemlig Nordlandsbanen.
Togtransport er i dag en transportform som samfunnet ønsker at flest mulig skal benytte seg av, til transport av gods og mennesker. Fordelene for oss mennesker, for klima og miljø er mange.
- Vi transporteres fort, effektivt og komfortabelt over lange avstander.
- Vi reduserer ulykker etter veien med mindre trafikk av personbiler og tungtransport.
- Vi reduserer kostnader og miljøpåvirkninger med å unngå bygging av nye flerfeltsveier.
- Vi reduserer ødeleggelser av klimaet ved at det blir vesentlig mindre tungtransport, bil og flybruk.
Dette gjelder i liten grad Nordlandsbanen. Potensialet denne banen har, utnyttes på en skandaløs måte. Togtransport mellom Bodø og Trondheim tar like lang tid i dag eller lengere, enn det gjorde i 1962 da den åpnet til Bodø.

Persontransporten


Dagtoget mellom Mo i Rana og Trondheim er en «trikk», som er kjøpt i Italia, for transport mellom bydeler. Det er en lidelse å reise med den. Det er ikke plass til egne føtter uten å ha dem mellom medpassasjerenes føtter. Det er ikke plass til bagasjen når det er mange passasjerer, uten å oppbevare den i midtgangen eller rundt serveringsautomaten. Det er vanskelig å slappe av. Setene er harde og lite regulerbare. Bevegelsesrommet i «trikken» er minimalt. Tilbudet med gratis nett er så ustabilt at det er vanskelig å benytte seg av. Terskelen for å ta toget til Trondheim er derfor høy. Vi kjører helst med bil eller tar fly selv om vi vet at det er minst miljøvennlig.


Godstransporten


Godstransporten er også en katastrofe. Den går i dag for det meste etter E6 selv om ingen ønsker det. Andelen av gods på bane avtar fortsatt på grunn av kundeflukt. Utviklingen går rett og slett feil vei ifølge transportøkonomisk institutt. Det går sakte og forsinkelsen er høy. Transporten er heller ikke til å stole på.

Fossilt utslipp og omstilling


Nordlandsbanen er en av de få, og den lengste banestrekninga som fortsatt kjører fossilt. Det er på høy tid å gjøre energibruken her miljøvennlig.
Jernbanen er en del av den grønne omstillingen. Det nytter ikke da å klappe seg på brystet for å ha nådd klimamål med miljøvennlig transport på jernbanen, når transporten av mennesker og gods flyttes over på vei og fly. Det må gjøres mere attraktivt og fordelaktig å benytte seg av toget. Jernbanedirektoratet, Bane NOR, SJ Norge, CargoNet, har en lang vei å gå. Her trenges det nytenkning, investering og politisk endring og trykk for at de skal gå den vegen!

Olav Nyjordet.
Mdg Rana.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags