Sammen med andre tiltak de kommende årene skal de nye gjerdene bidra til å redusere tallet på reinsdyrpåkjørsler

FERDIG: Slik ser gjerdet i Grane som skal hindre påkjørsler ut.

FERDIG: Slik ser gjerdet i Grane som skal hindre påkjørsler ut. Foto:

DEL

LeserbrevNå bygges det reingjerder langs Nordlandsbanen

"Sikkerheten kommer først". Når vi bruker disse ordene, er det i transportsammenheng som regel oss mennesker vi tenker på, og det er absolutt ikke noe galt i det. Men i en del tilfeller er uttrykket også relevant for dyr. 

Bildene vi så av påkjørte reinsdyr på Nordlandsbanen forrige vinter gjorde inntrykk. Slike påkjørsler er først og fremst dyretragedier, men er i tillegg belastende for blant annet reineierne og togpersonalet. Da jeg reiste med Nordlandsbanen tidligere i år, fikk jeg mer innsikt i dette alvorlige problemet i samtaler med reineiere, sametingsrepresentanter, lokalpolitikere og Bane NOR.

Det er nå satt i gang arbeider med å sette opp reingjerder på utsatte delstrekninger på Nordlandsbanen. I 2018 og 2019 skal Bane NOR bygge to-sidige gjerder på til sammen 27,6 km. På den 7,2 kilometer lange delstrekningen mellom Skog og Kvalfors sør for Mosjøen pågår byggingen, og der kommer det også en viltovergang/undergang i løpet av 2019. Til neste år skal det også settes opp gjerder på strekningen Kvalfors-Bjoråsen tunnel lenger sør, i tillegg til at det eksisterende gjerdet på strekningen Sefrielv-Sefrivatn tunnel helt syd i Nordland forlenges.

Sammen med andre tiltak de kommende årene skal de nye gjerdene bidra til å redusere tallet på reinsdyrpåkjørsler på Nordlandsbanen. Målet på lengre sikt er en normal avvikling av togtrafikken samtidig som reindriften kan pågå for fullt. 

Ketil Solvik-Olsen, samferdselsminister

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags