Regjeringen har brukt rassikring som salderingspost i budsjettet

USIKKERT: Nordland kommer dårlig ut av veistandardrapporten utført av Rambøll.

USIKKERT: Nordland kommer dårlig ut av veistandardrapporten utført av Rambøll. Foto:

Medlem i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité for Arbeiderpartiet, Kjell-Idar Juvik, har skrevet leserbrev om satsingen på rassikring.

DEL

Vær hjemme selv om du er borte. Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

LeserbrevHøyre/FRP regjeringen har kuttet i rassikringen i alle sine egne budsjett denne stortingsperioden, de har i denne perioden brukt rassikring som salderingspost i budsjettet. De klarer ikke å følge opp gjeldene transportplan. Dette går ut utover flere rasutsatte strekninger i hele landet.

For 2017 er det bevilget 27 pst lavere enn toppåret som var det siste budsjettet fra Stoltenberg regjeringen. Rassikring handler om trygghet i folks hverdag. For Arbeiderpartiet er sikker transport grunnleggende i samferdselspolitikken. Det ble derfor brukt mer penger både i 2006-2009 og 2010-2013 sammenlignet med rammene i NTP. Innsatsen ble trappet opp over år og i Stoltenberg II sitt siste budsjettframlegg for 2014 ble det satt av over 1,8 mrd kr. (2017 kr).

For 2017 har dagens regjering bevilget kun 1,35 mrd kr. til rassikring på riks- og fylkesveger.

I kommende transportplanperiode 2018-2029 lover regjeringen 24 mrd kr. eller i snitt 2 mrd. kr. pr.år. Behovet er på hele 47 mrd. kr. .

På den nasjonale rassikringskonferansen som var i Tromsø sist uke hevdet Statsekretær Tom Cato Karlsen (FRP) at de har økt bevilgningen til rassikring, dette stemmer ikke. Og det gjenstår å se om de vil gjøre det i årene fremover.

Det betyr noe for dem som daglig må ferdes på en rasutsatt vegstrekning.

Selv om Regjeringen på konferansen lekket fra kommende NTP, sa de ikke noe om når denne økningen vil komme, er det i 2018 eller er det først i 2024? når man ser på bevilgningene denne Stortingsperioden, som ligger under dagens vedtatte NTP-ramme, har man grunn til å tvile på lovnadene, er dette bare et populistisk valgkamputspill.

Arbeiderpartiet har vist at de har løftet bevilgingen til rassikring så den sikreste måten å få økte bevilgninger til rassikring er å få en ny regjering fra høsten av.

I vedlagte tabell ser vi at sammenligner man budsjettallene fra Stoltenberg II regjeringen 2012-2014 med dagens regjering 2015-2017, så hadde Arbeiderpartiet 500 millioner mere til rassikring på tre år.

Det betyr noe for dem som daglig må ferdes på en rasutsatt vegstrekning.

Kjell-Idar Juvik

Stortingsrepresentant, Arbeiderpartiet

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags