Forbannet øyboer: Dere uttaler at den nye rutestrukturen er tilpasset fremtidas Nordland, 20-30 år frem i tid. Dette stemmer hvis målet er å avfolke distriktene

NEX - Nordlandsekspressen - fotografert utenfor Tonnes i Lurøy kommune

NEX - Nordlandsekspressen - fotografert utenfor Tonnes i Lurøy kommune

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Jeg har noen spørsmål jeg vil ha svar på fra både Bjørnar Skjæran og Svein Eggesvik, skriver Holger Olsen - tidligere bekymret, nå forbannet øyboer.

DEL

LeserbrevSer med forbauselse og skuffelse på at internruta i Lurøy skal legges ned. Dette hadde jeg ikke trodd at arbeiderpartiet og senterpartiet kunne være med på. Dette er en rute som mange bruker og har hatt en positiv økning i både passasjerantall og mengde gods. Ca 11-12.000 passasjerer reiste ifjor og til nå i år er det sendt 250-300 tonn last. Det er ikke bare vi på Nesøya som bruker denne ruta. Jeg vet at du, Bjørnar Skjæran, ikke unner oss denne ruta, du har jobba i mange år for å legge den ned. Du bor på fastlandet og er ikke avhengig av båt.

Dere snakker mye om parallellkjøring, men da tror jeg dere har mistet retningssansen, for båten på rødøysiden går nordover, mens M/S Nesøy går sørover og har korrespondanse sørover. Hvis dere ser dere litt rundt finner dere mer parallellkjøring både i sør og nord, både med NEX og flere plasser dere har opprettholdt både ferger og hurtigbåter.

Jeg har noen spørsmål jeg vil ha svar på fra både Bjørnar Skjæran og Svein Eggesvik.

Hvor mye sparer dere dere på å legge ned denne ruta når dere alikevel må ha ett tilbud til Stuvland og Aldra. Jeg har fått opplyst at denne ruta koster ca 10mill i året. Ca 8mill blir refundert fra staten. I tillegg får fylket billettinntekter fra 11-12.000 passasjerer og fraktinntekter for over 300 tonn last.

Det kan vel ikke være mange kronene fylket må bidra med hvis det ikke faktisk går i pluss?

Utfordrer dere til å komme med reelle tall.

Dere har visst penger nok til å opprette nye bussruter både i Bodø og Mo i Rana, som folk ikke bruker likevel.

Hva med den foreslåtte ruta Vega-Lovund-Træna-Myken-Bodø? Skal turisme bli prioritert framfor behovene til de fastboende?

Prossessen vi har vært vitne til minner om god gammeldags hestehandel. Endringer underveis har slettes ikke vært på høring, og den som har ropt høyest har blitt hørt, det er blant annet viktig å gjøre ordfører i fylkeshovedstaden til lags, som forøvrig tilhører samme parti som deg, Bjørnar Skjæran.

Dere uttaler at den nye rutestrukturen er tilpasset fremtidas Nordland, 20-30 år frem i tid. Dette stemmer hvis målet er å avfolke distriktene, og dere trenger ikke å se så langt frem i tid, legger dere ned hurtigbåter som i forslaget vil dere oppnå målet lenge før den tid.

Kona mi bor på sykehjemmet på Onøy. Hun er hjemme noen helger og i samtlige ferier. Dette blir ikke lenger en mulighet, siden hun sitter i rullestol, og en reise fra Onøy vil etter det nye forslaget innebære både ferge-buss-ferge, og sannsynligvis mange timer venting. Regner med dere stiller opp som reisefølge, Bjørnar Skjæran og Svein Eggesvik.

Tilslutt vil jeg innstendig be dere om å ta til fornuft i denne saken. Det er aldri for sent å snu. Tenk på at om 2 år er det igjen fylkestingsvalg.


Tidligere bekymret, nå forbannet øyboer Holger Olsen

Sørnesøy

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags