Om sykehus- og flyplasskampen: Dette er humor i særklasse, og beviselig derfor også bra for folkehelsa

Helgelandssykehuset 2025. Ordfører  Løvdahl

Helgelandssykehuset 2025. Ordfører Løvdahl Foto:

Av

Som trofast leser av lokalavisene på Helgeland må jeg få lovprise hver eneste av de hardtarbeidende bladsmørerne som hver bidige dag lar oss få innblikk i de verste sidene av hva avindsjuka og nabokrig kan bringe til bords, skriver Per Erik Bogen.

DEL

LeserbrevSom trofast leser av lokalavisene på Helgeland må jeg få lovprise hver eneste av de hardtarbeidende bladsmørerne som hver bidige dag lar oss få innblikk i de verste sidene av hva avindsjuka og nabokrig kan bringe til bords.

Det er bare en ting å si. Dette er humor i særklasse, og beviselig derfor også bra for folkehelsa. Etter en all deles så liten nedtur der storflyplass etter mange års kniving slo rot hos nasjonale myndigheter, og de frittalende ordførerne i Mosjøen og Sandnesjøen varslet at de ville trekke inn årene, er det nå tut og kjør med både storflyplass og sykehuslokalisering igjen. Takker og bukker så mye for det.

Jeg skal ikke finne på å ta noe side i saken, eller på noen måte legge meg bort i virkelighetsforståelsen partene legger for dagen når det gjelder om avstanden er større fra Sandnessjøen til Mo i Rana, enn det er omvendt. Heller ikke om akuttpasienter fra Mo i Rana er i bedre rustet til å tåle turen til et sykehus i Sandnessjøen, enn de ville være motsatt vei om sykehuset blir lokalisert på Mo.

Det er likevel slik at jeg skal driste meg til å påstå at det ikke finnes en sjel blant aktuelle beslutningstakere som vil risikere et vedtak som betyr at Nord- Norges tredje største by står uten sykehus, og at en storflyplass selvfølgelig vi ha en betydning både for sykehuslokalisering, og for Mo i Rana som vekstmotor på Helgeland.

Som innbygger i en øykommune i Nord- Troms er det naturlig for meg å se debatten på Helgeland i lys av den virkeligheten som jeg kjenner til. Her er situasjonen at sykehuset i Tromsø er lokalsykehus for alle kommunen i Nord- Troms, og for innlandskommunen i Troms. For flyplass er det Tromsø lufthavn som er stamlufthavn for det samme området.

Dette er helt naturlig ut i fra størrelsen til Tromsø, og noe ingen skulle finne på å diskutere. Og ikke minst. Det fungere helt utmerket for alle. Vi har et sykehus vi er stolte av, og vi har daglig 13 avganger med direktefly til Gardemoen med SAS eller Norwegian.

Om dette er sammenlignbart med situasjonen på Helgeland overlater jeg galant til debatten, men tillater med å komme med noen tall.

Nord- Troms (Uten Tromsø) har per i dag 23.874 innbyggere. Avstanden til Tromsø sentrum langs vei varierer selvfølgelig ut i fra hvilken kommune du befinner deg i, der nærmeste er Balsfjord og Karlsøy med henholdsvis 89 og 63 km reisevei. Lengst unna er Kvænangen og Nordreisa med henholdsvis 208 og 176 km. Nordreisa har både DMS og kortbaneflyplass.

For innlandskommunene er det en samlet befolkning på 30. 874 innbyggere. Kortest avstand er det fra Bardufoss med 133 km, og lengst avstand fra Torsken med 224 km. Lenvik har DMS, og Bardufoss flyplass som drives i samarbeid mellom Avinor og forsvaret.

Ellers så jeg rimelig trygg på at klima her oppe er vel så hardt som på Helgeland, og at befolkningen her som der er en fin miks av byfolk, innlandbønder og øyværinga.

Jeg anbefaler for øvrig den nye NRK- serien 113, for alle som lurer på hvordan vi gjør det når vi skal sørge for at de akutt syke pasientene får et godt tilbud uavhengig om de bor litt kronglete til noen ganger.

Lykke til med kranglinga!

Per Erik Bogen

Vannvåg

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags