Min første sykkeltur fra Alteren til Skonseng ble et «forurensingssjokk» av de sjeldne og neppe helsefremmende

Illustrasjonsfoto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

Illustrasjonsfoto: Terje Bendiksby / NTB scanpix Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

LESERBREVIfra jeg satte mine bein i Rana i 1985 har byen vært kjent for sin tungindustri, luftforurensing og støvproblematikk. Jeg ble sterkt advart den gang om og flytte til denne byen med all den problematikk knyttet til stedet.

Sett i lys av at vi nå skal forsøke og skape en felles positiv omdømmebygging rundt byen Mo i Rana, og region Nord Helgeland tror jeg det er en vei og gå.

Som ivrig mosjonist har jeg nå funnet fram sykkelen fra vinterdepotet og har en målsetting om og sykle til jobb de dagene det er vær og føre for det.

Min første sykkeltur fra Alteren til Skonseng ble et «forurensingssjokk» av de sjeldne og neppe helsefremmende.

Veistøv som følge av piggdekkbruk og strøsand på veiskuldra virvler rundt i en giftig kaskade rundt åndedrettet.

Etter min oppfatning så er ikke dette bærekraftig på sikt, og dette med problematikk rundt piggdekkbruk er ikke lenger bare et «storbyproblem». 

Det holder ikke og bare peke på industrien så lenge det er summen av all forurensing som blir problematisk.

Besparelsene/avgiften som følge av restriksjoner på bruk av piggdekk kan kommune og fylke bruke til og fremme infrastruktur for sykelister, og gi et billigere og bedre kollektivtilbud.

Vi i Mo i Rana bør bygge et omdømme fra og være blant «verstingene» på luftforurensing, til og bli den byen som tok tak i dette og snudde den negative utviklingen.

Kort oppsummert: Hva med og stemme inn modige politikere som tar tøffe beslutninger og innfører restriksjoner på piggdekkbruk, og legger inn enda strengere føringer ovenfor den bynære industrien. Vi har fjell og sjø i umiddelbar nærhet hvor vi kan dyrke og markedsføre unike aktiviteter i etter hvert «den siste villmark». Med forhåpentligvis ny stor flyplass bør dette bli vårt fortrinn framfor andre regioner.

Etter min oppfatning vil dette gi økt bolyst, sparte vedlikeholdsutgifter på asfalt, generelt bedre helse og befolkningsvekst.


Bjørn Tore Børstad

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags