Det er få personer som inspirerer mer enn det jeg definerer som «Årets Ranværing, Arve Ulriksen»

MIP ACDC Arve Ulriksen. Midtgardsormen as

MIP ACDC Arve Ulriksen. Midtgardsormen as

Artikkelen er over 3 år gammel

Det visjonære og initiativrike arbeidet han, og teamet han har i ryggen på Mo Industripark, har gjort de siste to årene, viser til respektfulle resultat og inspirerer stort, skriver Håkon Skog Erlandsen i På en lørdag.

DEL

På en lørdag Som utdannet fagperson i en kreativ næring har jeg stor respekt for å jobbe under inspirasjon. Å kreativt kombinere kunnskap og erfaring for å skape det meste ut av en visjon, er stimulerende og svært fruktbart. Og det er få personer som inspirerer mer enn det jeg definerer som «Årets Ranværing, Arve Ulriksen».

Det visjonære og initiativrike arbeidet han, og teamet han har i ryggen på Mo Industripark, har gjort de siste to årene, viser til respektfulle resultat og inspirerer stort. Som ung gründer i Mo i Rana er det ikke sjeldent å møte eldre stereotyper som synser og kaster rundt seg med ofte brukte lokale fraser som: «Det der bi ikke gagni» eller «det der går ikke, det der har vi prøvd før..».

Da er det inspirerende å åpne Rana Blad for lese om visjonæren fra Utskarpen som skal legge en transatlantisk interkontinental fiberkabel fra USA til Mo i Rana.

Det er slike idéer, visjoner og initiativ som inspirerer og skaper stolthet til Rana, i alle fall for undertegnede.

Når kompetanse får mulighet til å blomstre i samarbeid med kreativitet, skapes det resultat og denne fremgangsmåten er morgendagens arbeidsmønster.

Under et byutviklingsmøte i starten av juni, ble en gruppe særdeles patriotiske nord-helgelendinger, presentert for en habil attraktivitetsteori av regionen. Da opplyste Leo Grünfeld fra Menon oss om at: For at en by skal bli attraktiv må det skje en forandring, eller den må inneha en form for X-faktor.

For at en by skal bli attraktiv må det skje en forandring, eller den må inneha en form for X-faktor

Hvor på resultatlisten ville Rana kommet i en slik konkurranse? Hvordan kan vi gjøre oss attraktiv i nasjonal sammenheng slik at utviklingskurven peker kraftig oppover? Et raskt resonnement av Rana, vil liste opp et nasjonalt ledende industrimiljø, verdensledende maritim næring, høykompetent kunnskaps- og spesifisert utdanningsmiljø av ledende nasjonal standard, samt natur i særklasse som omfatter et unikt innland til verdens vakreste kyst.

Vi har X-faktorer i massevis, men er ikke alt for flink til å kommunisere det. Hva hvis denne unevnte faktoren var folkene som bodde her? Næringslivet som la til rette for at visjonær tankegang, oppfordret kompetanse til å være kreativ og knyttet næringer på en særskilt innovativ måte? Hva mener jeg så med dette: Jeg mener vi i større grad bør åpne for visjonær tenkning, ha en mer støttende og positiv holdning til nye idéer og la de unge slippe til i større grad, for der er det mye kreativitet å hente.

Vi trenger flere «dream-teams» i Rana, hvor de mer erfarne lærer de uerfarne og de uerfarne får mulighet til å inspirere de erfarne. Resultatet vil bidra til ettervekst.

Håkon William Skog Erlandsen

Daglig leder Event Helgeland.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags