Når tilbudet om billigere og raskere fly kommer tar det ikke lang tid før folk endrer reisevaner

Ny Flyplass: En ny flyplass vil skape sterkere vekst og flere arbeidsplasser på hele Helgeland. Ringvirkningen vil spre seg ut på kysten og til sjømatnæring og reiselivsbedrifter, skriver Herik Johansen.

Ny Flyplass: En ny flyplass vil skape sterkere vekst og flere arbeidsplasser på hele Helgeland. Ringvirkningen vil spre seg ut på kysten og til sjømatnæring og reiselivsbedrifter, skriver Herik Johansen.

Artikkelen er over 4 år gammel

Henrik Johansen skriver om den planlagte storflyplassen i På en lørdag.

DEL

På en lørdagRekk opp hånda alle på Nord og Midt- Helgeland som ikke kommer til å reise billig og raskt fra den nye flyplassen i Mo i Rana.

«Vi jobber knallhardt for at regjeringen og Stortinget følger opp egne vedtak og tilfører Avinor investeringsmidler til den nye flyplassen».

En lang rullebane vil gi vår region en helt ny tilgjengelighet til resten av Norge og verden. Her blir det minst fire daglige avganger til Oslo til lave priser med god regularitet i store jetfly. Det er en revolusjon. Som siste region i landet får Helgeland en stor flyplass tilpasset passasjergrunnlaget og næringslivets behov.

Det vil gi vekst og nye arbeidsplasser på hele Helgeland. Og endelig kan vanlig folk reise på familietur med fly uten å bli fullstendig ruinert. Det kan ikke være slik at det bare er næringslivssjefer, politikere og byråkrater som har råd å fly!

Jeg vil berømme fylkestinget for å gjøre et fremtidsrettet vedtak. Som vi alle vet har dette vært en krevende beslutning for fylkets ledende politikere. Fylket er invitert til å ta stiling til Urbanet Analyses rapport med et urealistisk lavt trafikkgrunnlag for en ny flyplass. Da er det naturlig at fylket vil ha en ny flyplass i Mo i Rana og at Kjærstad lufthavn opprettholdes. Regjeringen har ikke foreslått å legge ned Kjærstad. Skulle det skje en gang i fremtiden vil Nordland fylkeskommune kunne ta stiling til det etter at flyplassen på Hauan har revolusjonert flytilbudet på Helgeland, og kjøretiden mellom Mosjøen og Mo i Rana er ytterligere redusert.

Vi jobber knallhardt for at regjeringen og Stortinget følger opp egne vedtak og tilfører Avinor investeringsmidler til den nye flyplassen

Sett fra Nordland er ikke fylkestingets vedtak om ja til ny flyplass og fortsatt trafikk på Kjærstad oppsiktsvekkende. Det er ikke mer oppsiktsvekkende enn at FrP i valgkampen for drøyt to år siden gikk inn for det samme. Det er videre svært positivt at ny flyplass i Mo i Rana ikke settes opp mot en ny rullebane i Bodø.

Som Avinor har bekreftet er prosjektet i Bodø på vei inn i neste nasjonale transportplan (NTP), mens Mo i Rana er på vei ut av inneværende NTP og så langt i rute til at spaden kan stikkes i jorda neste år. Dette betyr ikke at vi kan sprette champagnekorkene ennå. Vi jobber knallhardt for at regjeringen og Stortinget følger opp egne vedtak og tilfører Avinor investeringsmidler til den nye flyplassen. Da trenger vi sterke krefter i fylket i ryggen. Det har vi. Jeg vil derfor gi honnør til fylkestinget som neste uke sender et klart budskap til regjeringen og Stortinget om at Nordland snarest må få en ny stor flyplass i Mo i Rana.

Statsministeren og flere regjeringsmedlemmer – samferdselsminister Solvik-Olsen og næringsminister Mæland – har uttalt seg positivt om bygging av ny flyplass i Mo i Rana. Det er særlig grunn til å minne om statsminister Erna Solbergs begrunnelse for stor lufthavn på Helgeland: «En ny, stor flyplass i Mo i Rana er et viktig rammevilkår for økt konkurransekraft for næringslivet i denne regionen. En stor flyplass vil stimulere til flere direkteruter, og den vil stimulere reiselivet i regionen.»

Nå må ord veksles inn i handling. Det skjer ikke uten at alle som ønsker seg ny flyplass setter alle kluter til i månedene fremover. På denne tiden av året står det lange karavaner fra hele landet foran statsministeren, finansministerens og statsrådens dør med prosjekter som trenger finansiering.

Vi har argumentene på vår side. Møreforskning har beregnet et sannsynlig trafikkgrunnlag på mer enn 300.000 passasjer i året til og fra Oslo. Det blir 4 store daglige jetfly hver vei. Dette bekreftes av Norwegian-sjef Bjørn Kjos som legger til at:

«Norwegian vil alltid se etter nye muligheter til å tilby nordnorske passasjerer et godt flytilbud til en pris der alle kan ha råd til å fly.»

En ny flyplass vil skape sterkere vekst og flere arbeidsplasser på hele Helgeland. Ringvirkningen vil spre seg ut på kysten og til sjømatnæring og reiselivsbedrifter. Og med 3-400 000 passasjerer i året til og fra Oslo kan det ikke være noen tvil om at en ny flyplass er en samfunnsøkonomisk lønnsom investering. Fly-revolusjonen vil gi nye reisemuligheter til oss alle. Det samme vil skje på Helgeland som i resten av landet. Når tilbudet om billigere og raskere fly kommer tar det ikke lang tid før folk endrer reisevaner. Jeg regner med at folk på hele Helgeland vil stemme med lommeboka, og ikke med sin postadresse. Rekk opp hånden alle i vår region som ikke kommer til å reise billig, raskt og med god regularitet fra den nye flyplassen på Helgeland.

God helg.

Henrik Johansen

Daglig leder i Polarsirkelen Lufthavnutvikling

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags