Allerede i 2011 gravla Luftfartstilsynet Drevja som alternativ. Det har vel de aller, aller fleste for lengst fått med seg

DEL

Ukeslutt Flyplassentusiasmen er tilsynelatende til å ta og føle på i Vefsn. I kommunen sør for Korgfjellet kan Senterpartiets ordfører Berit Hundåla knapt ha rukket å legge sykehusentusiasmen til side, før hun tar fatt på et prosjekt hun åpenbart mener skal bidra til utvikling og framtidstro i kommunen hennes. Igjen slår hun sine pjalter sammen med Espen Isaksen, som er administrerende direktør i Mosjøen og omegn næringsselskap.

Det burde kanskje være unødvendig å påpeke hvilken vei det gikk da de to sammen klekket ut strategien som skulle føre til at det ble bygd ett stort akuttsykehus sør for Korgfjellet (les i Holandsvika i deres egen kommune). Det gikk vel bare sånn passe, men når Vefsn-ordføreren seriøst mener at det er en seier å få lagt ned sykehuset i Mosjøen og flytte 300 arbeidsplasser ut av sin egen kommune, så får jeg tro henne på det da.

Bakgrunnen for at Hundåla er så entusiastisk, er at hun har fått for seg at det skal gå an å bygge en framtidig flyplass i Drevja. En flyplass for «hele Helgeland» må vite. Det er nesten så en ikke tror det er mulig at denne diskusjonen igjen dras opp fra en Vefsn-ordfører, men «here we go again». Slik Hundåla ser det, er Drevja-alternativet mer aktuelt enn noensinne. Fri og bevare meg. Det gjør hun på bakgrunn av at Torbjørn Lothe, som er administrerende direktør for NHO-Luftfart, tar til orde for at det bør tas en ny lokaliseringsrunde for en framtidig flyplass i regionen.

– Dersom det er mulig å komme fram til ei lokalisering som gagner hele Helgeland, vil det være svært positivt, mener MON-direktøren og akkurat i dette utsagnet går det faktisk an å være helt enig med ham.

Samtidig er det på sin plass å lure på om ikke toneangivende personer i Vefsn, som MON-direktøren, har fått med seg at dette er avklart. For lenge siden. Norges neste storflyplass skal bygges på Hauan. Og ja, denne flyplassen kommer til å gagne hele Helgeland.

Det er mange år siden Luftfartstilsynet beint fram frarådet ei etablering av en flyplass i Drevja. Det ble gjort på bakgrunn av de ugunstige vind- og værforholdene på denne lokaliteten. Allerede i 2011 gravla Luftfartstilsynet Drevja som alternativ. Det har vel de aller, aller fleste for lengst fått med seg.

At en direktør i NHO Luftfart, som har vært innbitt motstander av en ny storflyplass på Hauan, nå har skrevet et brev til Avinor og Samferdselsdepartementet er altså nok til at Hundåla kommer på rullebanen. Viljen til å spenne bein under den vedtatte storflyplassen, er faktisk større enn jeg hadde fryktet.

Derfor er det veldig bra at NHO Nordland, med sin direktør Daniel Bjarmann Simonsen i spissen, så kontant avviser utspillet fra NHO Luftfart. Han henger bjella på katta og sier det som det er: NHO Luftfart jobber for sine medlemmer. NHO jobber for å se helheten til alle.

Ei veldig grei avklaring, også for ordførere som eventuelt måtte ha fått for seg at det er NHO Luftfart som bestemmer over bygging av viktig infrastruktur i landet vårt.

Lokaliseringa av en ny storflyplass på Helgeland er avklart av Stortinget. Det kan en fersk Vefsn-ordfører like eller ikke. Det samme gjelder for øvrig for en NHO Luftfart-direktør. Og for stortingsrepresentant Hanne Dyveke Søttar fra Frp og Vefsn, som for ikke lenge siden var ute med en spådom om at det er usannsynlig å lande en stortingsproposisjon for storflyplassen før etter valget 2021.

Dette destruktive mønsteret kjenner vi igjen fra tidligere flyplassrunder. At det er krefter i sving nå for å forkludre flyplassprosjektet er innlysende. Heldigvis møter disse bakstreverske kreftene motbør.

Ikke bare poengterer NHO-direktør Bjarmann Simonsen at det er viktig at man opprettholder trykket for å få ei raskest mulig realisering av storflyplassen på Hauan. BRUS-direktør Elnar Remi Holmen er også raskt på ballen. Og det skal han ha, han legger ikke noe imellom når han karakteriserer utspillet fra Lothe: Mangel på respekt. Mangel på politisk teft. Mangel på takt og tone.

Når Rana ikke har en venn, men heller en fiende i Vefsn når det gjelder den nye storflyplassen på Helgeland, er det betryggende å registrere at Bodø spiller på lag.

Strengt tatt begynner det nå etter hvert å bli fristende i større grad å vende blikket mot Bodø og Salten og alt det spennende og framoverlente som skjer i den regionen. Til enhver tid å skulle slåss mot ødeleggende og pessimistiske motkrefter sør for Korgfjellet, er på grensen til formålsløst.

For ei uke siden gjorde Knut Arild Hareide comeback i politikken da han overtok som samferdselsminister. KrF-statsråden har tidligere, både som partileder og som leder av Stortingets transportkomité, vært klar på at han støtter storflyplassen på Helgeland. Nå har han hentet inn Ingelin Noresjø fra Salten som statssekretær. Hun var inntil forrige uke næringsråd i fylket vårt, og dermed kjenner hun meget godt til prosjektet som hun aktivt har jobba for å få realisert. Kombinasjonen Hareide/Noresjø tror jeg vil være bra for framdrifta og viktige avklaringer rundt PLU. Dessuten er det mye viktigere hvordan de tar denne saken videre, enn at en Sp-ordfører i Vefsn entusiastisk bærer høy til en død hest.

Erna har allerede tatt det første symbolske spadetaket på Hauan. Når regjeringa leverer på det de gjentatte ganger har sagt om Norges neste storflyplass, kan Knut Arild legge opp til å ta det første ekte spadetaket der før 1. august.

Hundåla og Lothe har ingen grunn til å ta av, med mindre de innser at de kommer til å gjøre det fra Hauan.

Marit Ulriksen,
sjefredaktør


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken