Det er betryggende å registrere at uenigheter kan legges til side og at det i flyplassaken trekkes i samme retning

Flyplassaken har fått sin heiagjeng. Her ved Trine Gabor og Wenche Bakken.

Flyplassaken har fått sin heiagjeng. Her ved Trine Gabor og Wenche Bakken. Foto:

I denne ukens Ukeslutt skriver sjefredatør Marit Ulriksen om flyplassaken.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

UKESLUTT

Flypepperkaker skaffer selvsagt ikke finansiering og et endelig vedtak om å bygge Norges neste storflyplass på Helgeland, men det er et, bokstavelig talt, litt sprøtt bidrag. For alle bidrag og monner drar, og dess flere positive krefter som drar i samme flyplassretning, dess bedre.

Pepperkakene, med den for sikkert noen provoserende og kreative utforminga, ble servert til statsminister Erna Solberg da hun midt i den hektiske og betente budsjettinnspurten før jul var på Nord-Norge-turne og innom Mo. Her fikk hun servert mye nyttig både på Lyngheim skole, på Helgelandssykehuset, i Mo Industripark og hos Anita Sollie, som er lokal høyreleder og den som hadde tatt kjevlet fatt og invitert statsministeren med følge og gjester på kveldsmat.

Å bygge relasjoner er alltid nyttig og til og med nødvendig. Selv om det helt siden flyplassplanene ble lansert for snart ti år sida er mange som har dratt i samme retning for å få dette prosjektet realisert, legges det nå på oppløpssida inn noen ekstragir, og da snakker vi om langt mer enn kreative pepperkaker. Før jul ble det offentlig kjent at det nå jobbes med en finansieringsmodell som ikke bare innebærer at Rana kommune i betydelig grad stiller opp. I det som skal bli det største spleiselaget i norsk luftfartshistorie, kommer det private næringslivet for fullt på banen. At dette i aviser lenger sør på Helgeland framstilles som noe suspekt og beskrives som korrupsjon, er direkte ufint. Samtidig så er en for lengst slutta å la seg overraske over alt som kommer fra den kanten når det gjelder ufine karakteristikker av dem som jobber med og for en storflyplass på Hauan.

Også Rana Frp, som har en av sine partifeller på ministertaburetten i samferdselsdepartementet, har nok å henge flyplassfingrene i

Allerede dagen etter at statsministeren hadde kost seg med flypepperkakene, bekrefta hun at det ble jobba med å finne en finansieringsmodell hvor lokale bidrag skal inngå. At Helgelands Blad, som fikk hånd om interne dokumenter, kort tid etter slo dette opp som en katastrofe, føyer seg vakkert inn i rekka av negativt vinkla Hauan-saker derfra.

At Rana kommune og næringslivet på Helgeland er villig til, og ser verdien av, å bla opp i størrelsesorden 600 millioner kroner, er selvsagt ikke tilfeldig. I utallige runder er de positive regionale samfunnsøkonomiske og driftsøkonomiske konsekvensene av å etablere en storflyplass på Hauan dokumentert. Dette er udiskutabelt, selv om storflyplassmotstanderne klamrer seg til Urbanet-rapporten og trykker den til sitt bryst som om det skulle vært bibelen, for øvrig ei bok som opptil flere vil stille spørsmål ved virkelighetsoppfattelsen i. Når ikke bare Rana kommune, men også næringslivet vil gå inn med betydelige summer i flyplassprosjektet, er det selvsagt ikke uten grunn. På den årlige Nord i Sør-konferansen i Oslo denne uka slo ranaordfører Geir Waage nok en gang fast at en storflyplass vil være den viktigste vekstimpulsen for Helgeland som den største eksportregionen i landsdelen. – Dette vil utvikle industri, turisme og reiseliv. Det vil styrke Nord-Norge og gi ny vekst for Norge, sa ranaordføreren som påpekte at Helgeland er den eneste region i nord som mangler storflyplass, noe som påfører næringsliv og befolkning store ekstra kostnader og svekker konkurransekrafta.

At dette i aviser lenger sør på Helgeland framstilles som noe suspekt og beskrives som korrupsjon, er direkte ufint

Mens det i ranapolitikken krangles om mye, og det uten tvil finnes klare politiske skillelinjer, så har politikerne gjennom hele flyplassprosessen stått skulder ved skulder. Det er betryggende å registrere at uenigheter om skolestruktur, bruk av disposisjonsfond eller etableringer av kommunale foretak kan legges til side og at det i flyplassaken trekkes i samme retning. Det registreres også at det trekkes veksler på nettverk og relasjoner, og mens ordføreren naturlig fronter flyplassen på arenaer som Nord i Sør, jobbes det godt og tett opp mot det største regjeringspartiet Høyre på langt flere måter enn å servere pepperkaker. Også Rana Frp, som har en av sine partifeller på ministertaburetten i samferdselsdepartementet, har nok å henge flyplassfingrene i.

Dette er udiskutabelt, selv om storflyplassmotstanderne klamrer seg til Urbanet-rapporten og trykker den til sitt bryst som om det skulle vært bibelen

Polarsirkelen Lufthavnutvikling og daglig leder Henrik Johansen har mange gode medhjelpere og støttespillere som legger ned en betydelig innsats i sluttspurten. For flyplassprosjektet er på oppløpssida og målstreken er innafor synsfeltet. Og samtidig som ordførerne både i Rana og Lurøy, andre lokale politikere og MIP-direktøren framsnakker prosjektet og står på det remmer og tøy kan holde, så melder enda flere seg på banen når Wenche Bakken drar i gang en folkeaksjon for flyplassen. Med flyplassymboler over hele byen, flyplassburgere og flyplassdrinker ser folkeaksjonen for seg å skape engasjement for flyplassen, som nå har fått en heiagjeng. Henrik Johansen synes alt som skaper blest rundt flyplassen er moro, og det vil garantert bli moro når den første maskinen lander på storflyplassen på Hauan. Da skal de innbitte motstanderne få spise i seg langt mer enn flypepperkaker.

Sjefredaktør Marit Ulriksen

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags