Gratulerer Henrik Johansen! Gratulerer hele Helgeland!

Pressekonferanse om ny storflyplass på Hauan i Rana og på Helgeland. Erik Wulfsberg, Aino Olaisen, Henrik Johansen,

Pressekonferanse om ny storflyplass på Hauan i Rana og på Helgeland. Erik Wulfsberg, Aino Olaisen, Henrik Johansen, Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Den nye storflyplassen kommer til å gi grunnlag for vekst i hele regionen framover, skriver sjefredaktør Marit Ulriksen.

DEL

UkesluttIngenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid. Og underveis må en være løsningsorientert, ikke gi opp håpet og i alle fall ikke gi seg.

30. mars er det ti år sida vi skrev om storflyplassplanene på Hauan for aller første gang. Hvor mange spaltemeter som siden den gang har gått med til å skrive om prosjektet, er vanskelig å si noe eksakt om, men at dette er den saken som siden våren 2007 har skapt aller mest engasjement i spaltene våre og på nettavisa vår, er heva over enhver tvil.

Da Polarsirkelen Lufthavn (PLU) presenterte prosjektet, var ambisjonen at den første store flymaskinen skulle lande på Hauan i 2010. Slik gikk det som kjent ikke. Det er ikke til å stikke under en stol at det i løpet av det siste tiåret har vært mange nedturer og omveier for dem som utrettelig har jobba for å føre prosjektet i havn. I går kom den endelige oppturen med bekreftelsen på at det nå er enighet mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre om ei ny stor lufthavn på Helgeland.

LES MER: Nå er det klart: Det blir ny storflyplass på Helgeland

I forslaget til Nasjonal transportplan (2018–2029) går regjeringa inn for å bygge ny flypass på Helgeland.

Det foreslås avsatt 1,47 milliarder kroner i statlige midler til prosjektet. Dette er penger som fases inn i andre del av planperioden. Det legges til grunn at inntil 600 millioner kroner av midler fra kommunen og privat næringsliv kan gi oppstart raskest mulig. 

Det synes klart at uten den lokale medfinansieringa ville ikke fredag 24. mars 2017 blitt en merkedag for Helgeland. At et bredt flertall i Rana kommune har vedtatt å bidra med inntil 300 millioner kroner til prosjektet har vært ikke bare avgjørende, men også framsynt. Like framsynt er jeg overbevist om at næringslivet i regionen er når det gjelder å skaffe til veie de resterende 300 millionene.

Det næringslivet som har finansielle muskler til å være med på dette formidable spleiselaget, står nok klart i startblokka når det nå fra regjeringa skal etableres en dialog med lokale parter om en avtale som gir grunnlag for lokal medfinansiering og sluttføring med statlige midler fra andre periode i Nasjonal transportplan.

LES MER (+): Etter ti år med arbeid for å få ny stor flyplass kunne endelig ledelsen i PLU slippe jubelen løs

At det åpnes for alternativ finansiering av prosjektet gjennom for eksempel utviklingskontrakt og offentlig-privat samarbeid, er interessant, og i så måte kan oppmerksomheta henledes til den suksessfulle E6-utbygginga på Helgeland i regi av Hæhre.

Når stortingsrepresentant Kenneth Svendsen (Frp) på vegne av regjeringa sier at spaden raskt skal i jorda på Hauan og at den legger opp til ei sammenhengende bygging av den nye storflyplassen, er det betryggede.

Når Aino Olaisen, styremedlem i PLU og en av hovedeierne i Nova Sea, karakteriserer etableringa av storflyplassen i Rana som et vanvittig løft, og når ranaordfører Geir Waage (A) mener det regjeringa nå har bestemt med hensyn til flyplassetablering er like viktig som vedtaket om å bygge Norsk Jernverk på Mo i 1946, så er det mer enn store ord på en pressekonferanse. Den nye storflyplassen kommer til å gi grunnlag for vekst i hele regionen framover, og at den berømte spaden kan settes i jorda om ikke altfor lenge er en seier for Helgeland.

En seier kan også de som har kjempa for å beholde Kjærstad ved Mosjøen nå notere seg for. Kenneth Svendsen gjorde det klinkende klart at den eneste flyplassen som skal legges ned som følge av etableringa av den nye storflyplassen, er Røssvoll. At det på søndre del av Helgeland har vært kjempa med nebb og klør for å få beholde småflyplassen ved Mosjøen, som Avinor har sagt måtte legges ned ved ei etablering av en storflyplass i Rana, kan en forstå.

Det er selvsagt mange som har bidratt lenge, men at Johansens utrettelige innsats ble trukket fram av mange er mer enn naturlig. Uten han hadde ikke Norges neste storflyplass blitt bygd på Helgeland

Det som gjennom denne ti år lange prosessen ikke har vært like lett å forstå eller akseptere, er den direkte treneringa og motarbeidinga av PLU sine planer. Når det nå er avklart at Stortinget ikke legger ned andre flyplasser på Helgeland enn Røssvoll, må det være lov å forvente ei mer konstruktiv holdning fra PLU-motstanderne sør for Korgfjellet. At applausen på Mo var stor da det ble gjort klart at Kjærstad består, er det flere som bør bite seg merke i.

VIDEO:

Fredag slapp Kenneth Svendsen nyheten om at det settes av 1,47 milliarder kroner i NTP til ny flyplass på Helgeland. Mange så pressekonferansen direkte, men gikk du glipp av den har du muligheten til å se den igjen her.

En som på en bemerkelsesverdig måte gjennom ti år har klart å bevare ei konstruktiv holdning, er selvsagt Henrik Johansen som er daglig leder i PLU. Han har stått støtt i flyplasstormen år ut og år inn, og innimellom må det ha framstått som nesten umulig å få dette prosjektet landa.

Det er selvsagt mange som har bidratt lenge, men at Johansens utrettelige innsats ble trukket fram av mange er mer enn naturlig. Uten han hadde ikke Norges neste storflyplass blitt bygd på Helgeland. Det tok nok lengre tid enn han hadde tenkt, men det viste seg å være mulig. Fordi han aldri ga seg.

Gratulerer Henrik Johansen! Gratulerer hele Helgeland!

Marit Ulriksen, sjefredaktør

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags