Det må være lov å være scootermotstander, og for den del scooterforkjemper, uten at en skal bli utsatt for ufine kommentarer og karakteristikker

Arkivfoto.

Arkivfoto. Foto:

Sjefredaktør Marit Ulriksen gleder seg til scooterløypene kommer, men gleder seg ikke over oppførselen til enkelte i kommentarfeltet.

DEL

UkesluttScooterdiskusjonen går høyt. Det har den for så vidt gjort i årtier, så sånn sett er intet nytt på scooterhimmelen. Det som er nytt nå, er at det omsider skal åpnes scooterløyper i Rana kommune.

Det har vært snakka om dette i årevis, men nå ligger det an til at de fem planlagte scooterløypene kan bli åpna til påske. Det er ikke en dag for tidlig, for det har vært jobba lenge, seriøst og iherdig for å få på plass et løypenett også her kommunen.

Det har vært gått mange runder, og det har tatt for lang tid, men når åpninga av løypenettet nærmer seg, er det å håpe at støyen rundt denne saken legger seg.

Det bør den gjøre, for i en kommune på nesten 4.550 kvadratkilometer, med fantastiske fjellområder og med en betydelig interesse for scooterkjøring, skulle det bare mangle at ikke det legges til rette for et fornuftig og lovlig løypenett til et helt lovlig framkomstmiddel.

Jeg har tidligere i denne spalta gjort oppmerksom på at jeg eier en snøscooter, og sånn sett kan det være at jeg stiller meg lagelig til for hogg for dem som måtte mene at det dermed ikke går an å bidra balansert i skriverier om scooter.

De skarpe frontene som alltid viser seg når det er snakk om snøscooterbruk, fortoner seg for meg, som både er glad i å gå på ski og kjøre snøscooter, som merkelige. For meg er både ski og scooter en fantastisk måte å nyte friluftslivet på, og det kan gjøres uten noen form for motsetninger.

I Hemavan, hvor hyttelivet nytes, kan vi kjøre fritt i store områder og langs oppkjørte løyper. Jeg skylder å påpeke at det går lenge mellom hver gang scooteren er i bruk, og når den er i bruk skjer det helst i forbindelse med at kursen settes til fjells for å gå på ski i den fantastiske svenske fjellheimen.

For i Sverige har de et godt utbygd løypenett, i tillegg til områder hvor det er fri ferdsel for snøscooterkjøring. Og det fungerer gjennomgående helt perfekt. Det vil det ganske sikkert gjøre også i Rana når de fem planlagte løypene åpnes.

Rana Snøscooterforening og Rana kommune er nå i ferd med å inngå en avtale om løypemerking, skilting og vedlikehold av løypene, og dermed legges det til rette for en type friluftsliv som mange så langt har etterspurt og savna. Og som jeg med mine svenske erfaringer vet er et stort pluss.

Løypetraseer finnes allerede i Hemnes, hvor hele 500 kjøpte kort for å kjøre sist vinter. De 500 kunne boltre seg på 142 kilometer med oppkjørte løyper, som Hemnes Snøscooterforeninga har ansvaret for.

Når arealplanlegger Karl-Johan Lenningsvik i Hemnes kommune sier til oss at de merker at det har blitt mindre ulovlig kjøring etter at løypenettet kom, er det verdt å merke seg.

Likeså er det verdt å merke seg at reineier Helge Anti ikke har noe å utsette på løypenettet i Hemnes, og at han trekker fram at han liker at snøscooterkjøringa konsentreres.

Forhåpentlig vil det samme være resultatet også i Rana når man etter hvert får erfaringer med løypenettet her.

Å få dette løypenettet på plass har altså tatt årevis, og en av grunnene er selvsagt at motstanden har vært stor og til dels høylytt. Hvorvidt det har vært god grunn til det, kan sikkert diskuteres, men nå er det altså like før et omforent forslag, hvor både rødlisteområder er unngått og innsigelser fra Fylkesmannen er ivaretatt, ligger på bordet.

Det hersker ingen tvil om at scooterkjøring er et hett tema. Få ting skaper et større engasjement i spaltene våre enn diskusjonen rundt nettopp snøscooterkjøring.

Det er ikke bare i spaltene våre og på vår nettside og Facebook-sida vår, at det tar av. Det samme gjør det rundt om i sosiale medier for øvrig, og det er bare å konstatere argumentene dessverre ikke alltid er like saklige.

Vi skrev nylig om at Naturvernforbundet har bedt om innsyn i hundrevis av dispensasjoner som er gitt for scooterkjøring i Rana og Hemnes. Enkelte mener at dette ikke er noe Rana Blad burde brukt spalteplass på, og at det er rein uthenging av Naturvernforbundet og leder Tage Vedal å skrive om dette. Det er det selvsagt ikke. Når Naturvernforbundet ber om et slikt innsyn er det etter vår vurdering, noe som helt klart har offentlighetens interesse. Forbundet velger selv ikke å forklare seg nærmere om bakgrunnen for innsynskravet, noe som selvsagt står dem helt fritt.

Det som ikke er greit, er at forbundets leder på grunn av innsynskravet blir utsatt for hets og sjikane på sosiale medier. Det må være lov å være scootermotstander, og for del scooterforkjemper, uten at en skal bli utsatt for ufine kommentarer og karakteristikker.

Å sitte bak et tastatur og kaste dritt på meningsmotstandere bringer ikke verden ett eneste skritt framover. Det bidrar derimot til at allerede steile fronter blir mer steile, og at feiloppfatninger forsterkes. Og det er ingen tjent med, enten en er oppriktig bekymra for miljøet, eller ønsker å bruke snøscooteren som rekreasjonsmiddel. De aller fleste som bruker scooter er oppegående folk. Det er selvsagt også de aller fleste i Naturvernforbundet. Og felles for alle i begge leirene vil jeg tro, er interessen for friluftsliv og gleden over å være ute i naturen.

LES MER (+): Gjør stor suksess med hele 142 kilometer med snøscooterløyper: – Vi merker at det blir mindre ulovlig kjøring

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags