Gå til sidens hovedinnhold

Mens vi håper på normale hverdager etter koronaen, vet vi at Nordland og Trøndelag har behov for 500 utdannede lærere i grunnskolen og videregående skole i årene som kommer

Artikkelen er over 1 år gammel

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Det er stusselige tider i Norge og i verden for tida. Koronakrisen påvirker oss alle. Ansatte i helse, skole og utdanning er blant yrkesgruppene i landet som gjør en formidabel innsats for at flest mulig skal komme gjennom dette.

Vi har fått avstand til naboen. Diskusjonen om snømengde og dårlig vær må gjøres på flere meters avstand. Heime hos oss er huset gjort om til en arbeidsplass for store og små. Dette er tiden for omsorg, tid for å spørre naboen – på respektfull avstand - om de tross alt har det bra i koronatiden, er det noe vi kan hjelpe til med?

Kjøkkenet er blitt et kontorfellesskap for en 1.klassing og en 4. klassing. Barna løser sammensatte problemer, ikke på skolen, men ved kjøkkenbordet, og vi har innført begrepet heimeskole. Alarmen går – læreren er på lufta på Teams. Hvordan går det med deg? I dag skal hele klassen møtes på slutten av dagen for å diskutere oppgavene i algebra. Fysisk aktivitet fra 10.00-10.30 i dag er å lage snø skulpturer i hagen – det er kram snø. 1.klassingen grøsser. Han er ikke ferdig med historien i Book Creator. Snart skal han snakke med en kamerat over nett som har gjort det samme, og han er usikker på om han rekker å være med storebror ut i friminuttet.

Ipaden sørger for påminnelser av dagens gjøremål – læreren følger opp en klasse på 26 elever fra sitt hjemmekontor.

Pling – pappa og mamma får melding fra barnas rektor i Visma meldingssystem. Siste informasjon om konkurransen for barna: Se etter bamser i vinduene i nabolaget, hvor mange finner du?

Påskehøytideligheten nærmer seg. Jeg blir ydmyk, sånn litt før tida.

Over 2800 grunnskoler er stengt. Skoleelever er sendt hjem. Et mulig og sannsynlig kaos var i vente. Men det skjedde ikke. Skolen er blitt 100 prosent digital på under en uke. Lærerne (og hjemmene) har satt verdensrekord i omstillingsevne. Koronasituasjonen mobiliserer skole og hjem, og barna får opplæring via digitale hjelpemidler. Hjemmene organiserer hverdagen for skolene, og kontakten mellom lærere og skolelever opprettholdes.

Blir stolt av lærerne våre, som i disse dramatiske tider, har gjort kunnskap og læring tilgjengelig. Det er skoleforbud. Men ikke læreforbud.

Lærerutdanningen ved Nord universitet er med på denne verdensrekorden. Full digitalisering med fremtidsrettet bruk av digitale verktøy. Våre lærerstudenter er motiverte. Studentene forteller at Nords lærere leverer digital undervisning med gode læringsprosesser og med høy kvalitet. Vi mestrer overgangen til det digitale klasserommet.

Med stengte flyplasser og redusert bilbruk, er mange planlagte reiser erstattet med digitale møter. Koronasituasjonen påvirker våre holdninger og forståelsesrammer. Vi ser begrensninger, men også nye muligheter. Når elever og lærer ikke kan treffes fysisk på skolen, er de pedagogiske verktøyene i det digitale klasserommet et godt alternativ.

Det har de siste ukene lært oss.

Hvilke yrker som dagens barn og unge kan velge blant når de blir voksne, vet vi ikke så mye om. Men vi vet at å ha kompetanse i «å lære å lære» vil bestå. Og med det vi nå kan ane av framtida, er vi alle nødt til å ha et praktisk fokus på klima og bærekraft.

Mens vi håper på normale hverdager etter koronaen, vet vi at Nordland og Trøndelag har behov for 500 utdannede lærere i grunnskolen og videregående skole i årene som kommer.

Nord universitet kan tilby samlingsbaserte utdanningstilbud på heltid med gode digitale og nettbaserte løsninger hvor du bor. Og vi kan tilby campusbaserte utdanninger i Levanger og Bodø.

Nords studenter tilegner seg fagene matematikk, norsk, engelsk, kroppsøving, samfunnsfag, naturfagene og øvrig fagkunnskap, foruten programmering og problemløsning, kulturforståelse, kreativitet og fysisk aktivitet. Det er denne utdanningen som gjør lærerne i stand til å undervise i skolen. Lærerne er en av fundamentene i kunnskapssamfunnet, og godt utdannede lærere bidrar til gode lokalsamfunn.

Så sant blir det en annerledes påske i år. Men det er også en høytid for å se fremover. Godt kvalifiserte lærere i skolene er en ressurs for hele samfunnet. Og det er et yrkesliv som gir mening. Husk søknadsfristen 15. april – bli lærer!

Morten E. Edvardsen,

faggruppeleder ved grunnskolelærerutdanningen Nord universitet

Kommentarer til denne saken