52 prosent mener at forbruksteknologi er blitt så komplisert at det er vanskelig å holde tritt med utviklingen, viser en undersøkelse YouGov har gjort for Elkjøp.

– Den nye komfyren min kan mer enn den første datamaskinen min kunne. Det er ikke rart mange faller av, sier administrerende direktør Atle Bakke.

TV-utfordring

Undersøkelsen viser at folks usikkerhet fordeler seg noenlunde likt på mobiltelefon, datamaskin og kamera, men med smart-tv som vanskeligst. Av dem som sliter sier halvparten at tv-en kan være en utfordring.

– Nordmenn kjøper nytt fjernsyn i gjennomsnitt hvert femte år. Kjøper du et nytt i dag, er det et helt annet produkt enn det forrige. Det kunne du bare plugge i veggen og så virket det, sier Bakke.

Dagens fjernsyn, smart-tv, er koblet til internett. Dermed kan du også surfe, leie film, strømme nett-tv, være på Facebook og vise bildene du har på mobilen, med mer. Hvis du får til oppkoblingen da.

Flytte innhold

– Kundeservice mottar henvendelser om produkter med feil. Et økende antall av disse viser seg egentlig å skyldes at kunden ikke har forstått hvordan produktet skal installeres eller hvordan det virker, sier Bakke. 

37 prosent har elektronikk som de ikke vet hvordan fungerer.

Nordmenn kjøper ny mobil i gjennomsnitt annet hvert år. Men å få med seg alt innhold fra gammel mobil over til ny, er en operasjon også nesten annenhver nordmann sliter med, viser undersøkelsen.

Tilbyr mer hjelp

Bransjens svar på den elektroniske utviklingen er å bedre mulighetene for å få tilstrekkelig hjelp.

– Vi ser at butikkjedene satser mer på opplæring av sine ansatte, rett og slett fordi det er større behov for det. Produktene er blitt mye mer kompliserte, og verre skal det bli, sier administrerende direktør Jan Adelsten Røsholm i Elektronikkbransjen.

Han kjøpte nylig en vaskemaskin med internett og lurte på hva i all verden han skulle med det.

– Så oppdaget jeg at jeg kan fjernstarte og fjernstoppe maskinen med telefonen. Og teknikeren kan diagnostisere feil før han kommer. Utviklingen er komplisert, men til forbrukernes beste, sier Røsholm.

Elkjøp er blant de butikkjedene som har kommet i gang med etableringen av egne hjelpedesker i butikkene. På en intern opplæringsmesse drev aktører som Google, Microsoft og Apple med klasseromsundervisning i stor skala.