TROMSØ (Nord24.no): Hurtigruten har solgt to av sine trofaste skip til kinesiske eiere, for å leie dem tilbake. Det viser oppføringer i Skipsregisteret.

MS «Nordlys» og MS «Richard With» eies nå av Xiang CR14 HK International Ship Lease Co. ltd.

I tillegg ble ekspedisjonsskipet MS «Spitsbergen» bygget om med kinesisk finansiering i 2016, og har vært eid av Jiaye International Ship Lease Co. med en tilbakekjøpsavtale.

De kinesiske selskapene er nyopprettet med eneste formål å eie skipene, de egentlige eierne lar seg vanskelig spore opp.

Salgene har skjedd i løpet av høsten 2019.

Kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege i Hurtigruten sier selskapet er i stor vekst, og trenger finansiering.

– Hurtigruten har på få år vokst til å bli verdens største ekspedisjonscruiserederiselskap. Dette er bare begynnelsen, og vi har mange og spennende planer for framtida. Vekst krever investeringer, og investeringer krever en solid finansieringsplan, skriver Ege i en e-post til Nord24.no.

Skal inn i kystrute-kontrakten

Skipene skal fra årsskiftet inn i den nye Kystrute-kontrakten. Denne har en varighet på 10 år. Dermed kommer både Hurtigruten og Havila til å seile Kystruten med skip som ikke er norskeide. Havila har solgt de to skipene som nå er under bygging ved Tersan-verftet til russiske interesser for å finansiere byggingen, og skal leie dem tilbake.

Det er mulig Hurtigrutens skip i igjen vil ha norsk eierskap. Også i de nye finansieringsavtalene ligger en klausul om tilbakekjøp.

– Såkalte «sale/leaseback»-avtaler er en alternativ finansieringskilde til tradisjonell bankfinansiering, som er svært utbredt innen alle type virksomheter. Hurtigruten har valgt en «sale/leaseback»-struktur for MS «Nordlys» og MS «Richard With» – på samme måte som vi gjorde med MS «Spitsbergen» i 2016. Felles for avtalene er at de inneholder mulighet for tilbakekjøp, sier Ege.

Store investeringer

Hurtigruten har de siste årene gjort store investeringer. De har oppgradert og bygget om hele flåten som seiler langs kysten. Samtidig har de kjøpt verftet Kleven som bygger fire nye ekspedisjonsskip.

Det har kostet. I skipsregisteret er det ført inn obligasjonslån for hele den resterende flåten som Hurtigruten fortsatt eier. Og det gjelder betydelige beløp. Kystrute-skipene er pantsatt for 870 millioner Euro i britiske Wilmington Trust.

Det gir pant på over 1,2 milliard norske kroner per skip.

Ekspedisjonsskipene MS «Roald Amundsen» og MS «Fritjof Nansen» er pantsatt for 312 millioner Euro i DNB. Det tilsvarer i overkant av 1,6 milliarder per skip. Siden den gang har Hurtigruten overtatt de nye ekspedisjonsskipene fra Kleven.

– Vi har ikke planer om flere slike transaksjoner. Hurtigruten har en meget god og konkurransedyktig kortsiktig og langsiktig finansiering. Det gir oss stor finansiell fleksibilitet, og mulighet for videre vekst, sier Ege.