Nå har Hareide og regjeringa muligheten til å vise at de står for det de sier, holder ord og bidrar med noe mer enn symbolske spadestikk slik at flyplassen blir realisert

Heldigvis er det bred politisk enighet lokalt, regionalt og nasjonalt, om at Norges neste storflyplass skal bygges på Helgeland. Det har det vært lenge, og det er på høy tid å lande dette prosjektet, skriver sjefredaktør Marit Ulriksen i Ukeslutt.

DEL

Ukeslutt Tidligere i vår fastslo regjeringen enda en gang at en ny storflyplass på Hauan, i tråd med Stortingets vedtak og merknader, skal bygges og med ambisjon om byggestart raskest mulig.

At flyplassen skal bygges raskest mulig har vært gjentatt om igjen og om igjen, etter at det ble slått fast første gang gjennom vedtaket i Nasjonal Transportplan.

Statsminister Erna Solberg har for lengst tatt det første spadetaket, og selv om det skal flyttes adskillig flere kubikk før det første flyet kan lande på Mo i Rana Lufthavn Fagerlia, velger jeg fortsatt å ha tiltro til at spadetaket til Solberg var mer enn bare en billig gimmick.

Likevel er det på det rene at både Solberg og regjeringa nå må levere mer enn spadestikk og gode intensjoner.

Samtidig som staten har sagt seg villig til å legge nesten 1,5 milliarder kroner på PLU-bordet, er inntil 600 millioner kroner fra Rana kommune og privat næringsliv det som er utslagsgivende for å få den raske oppstarten myndighetene vil ha. I likhet med Polarsirkelen Lufthavnutvikling, har regionale investorer og Rana kommune utvist en betydelig grad av tålmodighet i lang tid uten at ting har blitt endelig avklart.

Det kan virke en smule hasardiøst at statsministeren, regjeringa og Stortinget kanskje tar det for gitt at disse 600 millionene i lokalt bidrag vil komme nesten uansett når en byggestart måtte bli?

Ikke å starte opp som lenge forutsatt på sensommeren og benytte seg av det tilbudet som nå ligger på bordet, vil være å hive store summer – både private og offentlige – rett ut av vinduet. Det finnes ingen formelle hindringer for å komme i gang denne sommeren, og Avinor kan benytte tilbudet/kontrakten fra Peab/Hæhre.

At flyplassen tar opp plass i spaltene våre akkurat nå, skyldes i hovedsak den globale koronakrisen. Næringslivsaktører, kommuner og organisasjoner ber nå samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) om at flyplassen på Helgeland blir et stimuleringstiltak etter koronakrisen. Og at landet trenger stimuleringstiltak raskt, er hevet over enhver tvil.

– Den nye lufthavna vil gi folk og næringsliv et bedre transporttilbud og legge til rette for utvikling av reiseliv og annen næringsvirksomhet i regionen.

Det sa Hareide i mars. Jeg forutsetter at han både sier og mener det samme nå i april, selv om han understreker overfor oss at det er mange prosjekter som ønsker midler i de kommende budsjettprosessene og at det må gjøres tøffe prioriteringer.

Det burde likevel ikke være veldig tøft å prioritere bygging av ny storflyplass på og for Helgeland. Som det understrekes så er prosjektet konkret. Det er byggeklart. Det gir effekt straks. Det skaper verdier for Norge i dag og for framtidige generasjoner. Det vil tilrettelegge for store grønne investeringer i eksportrettet næringsliv.

Hvis ikke dette passer som hånd i hanske for å få hjulene i gang igjen, ja så er det særdeles vanskelig å skjønne hvordan det i så fall skal tenkes rundt koronainvesteringer i infrastruktur og næringsliv. Også sett i et regionperspektiv.

Allerede i neste måned har Hareide og regjeringa muligheten til å vise at de står for det de sier, holder ord og bidrar med noe mer enn symbolske spadestikk. Da kan den fremme flyplassprosjektet i revidert nasjonalbudsjett. Et godt alternativ er at prosjektet blir en del av de øvrige korona-krisepakkene som kommer. Det spiller for så vidt ingen stor rolle.

20. mars offentliggjorde regjeringa at Avinor skal overta arbeidet med å realisere en ny flyplass på Helgeland. Dette fordi regjeringa mener dette er den beste modellen for å sikre framdrifta. Avinor vil, ifølge samferdselsministeren, få i oppdrag å gi dette arbeidet prioritet.

Dette oppdraget bør Hareide sørge for at Avinor får snarest mulig. Deretter må ministeren sørge for at det ikke er Avinor-sjef Dag Falk-Petersen som skal bestemme hvor det skal bygges nye flyplasser i Norge. Avinor har varslet at de vil stanse prosjekter på over én milliard kroner i år på grunn av koronakrisen. Stansen vil blant annet påvirke de nye terminalene i Tromsø og Trondheim. I tillegg påvirkes bygginga av den nye lufthavna i Bodø. Falk-Petersen vil, og kan, foreløpig, ikke svare på hva som vil skje med flyplassen på Helgeland.

Det er velkjent at Falk-Petersen ikke ønsker en ny flyplass her. Derfor er det viktig at Hareide og regjeringa viser handlekraft og gjør det klart overfor Avinor hvem det er som bestemmer over lufthavnutbygginga i dette landet.

To andre som ikke ønsker en ny flyplass på Helgeland, er ordførerne i Vefsn og Alstahaug. De kommer nå oppskriftsmessig på banen og gjør sitt beste for atter en gang å spenne bein på flyplassen. At de heller vil sluse eventuelle koronamidler til Bodø og flyplassen der, blåser ingen av rullebanen. Det er mer enn kjente toner når de to proklamerer at flyplassprosjektet blir enda mer uspiselig skulle det komme inn som en del av de kommende koronakrisepakkene.

Hva og hvem som er uspiselig, skal jeg av høflighets skyld la ligge i denne sammenhengen. Jeg skal nøye meg med å anbefale de to ordførerne heller å konsentrere kreftene sine om å få uttelling fra stimuleringstiltak til sine egne kommuner. Så vidt jeg kan se, kan det saktens trenges.

Heldigvis er det bred politisk enighet lokalt, regionalt og nasjonalt, om at Norges neste storflyplass skal bygges på Helgeland. Det har det vært lenge, og det er på høy tid å lande dette prosjektet. Og blir det sånn at koronakrisen og påfølgende stimuleringstiltak bidrar til dette, så har vel sjelden uttrykket «Aldri så galt, at det ikke er godt for noe» passet bedre.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken