Gå til sidens hovedinnhold

Når statsministeren igjen i valgkampmodus avbildes på flyplasstomta, kan det være greit å ha i bakhodet at hun og regjeringa ikke mener at det lokale bidraget til denne viktige flyplassen skal være 600 millioner, men 690 millioner

Rana kommune og Avinor forhandler nå om en samarbeids- og gjennomføringsavtale. I denne bør det helt klart inngå at de midlene, cirka 90 millioner kroner, som allerede er brukt på flyplassen, skal trekkes fra det lokale bidraget, skriver sjefredaktør Marit Ulriksen i Ukeslutt.

Leder Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for avisens holdning.

Valgkampen er i gang, og med den valfarter sentrale politikere land og strand rundt med bagasjen full av valgløfter.

I forrige uke steg statsministerkandidat Trygve Slagsvold Vedum (Sp) i land fra hurtigruta på Nesna, torsdag tar statsminister Erna Solberg (H) nok en gang turen til flyplasstomta.

Vi har alle fortsatt friskt i minne at der har hun vært tidligere, også det i forbindelse med en valgkamp. Bildet av henne på flyplasstomta i august 2017, der hun med sydvesten på hodet og spaden i hånda, tar et tak for Norges neste storflyplass, er blitt legendarisk. Og latterliggjort.

Når Solberg innleder sitt heseblesende valgkampbesøk her, går turen aller først til flyplassen. Kanskje ikke så rart når hun og Høyre er på stemmefiske i Rana. Det settes sikkert mye inn fra det ledende regjeringspartiet å kapitalisere på at det nå er vedtatt at den skal bygges. Fra det holdet selges det inn at «Polarsirkelen Lufthavn vil bli navet i ny industrisatsing i regionen».

Det er bra at regjeringen legger vekt på hva den nye lufthavna vil komme til å bety. Det er bare synd at den ikke har tatt dette inn over seg langt tidligere, og sørget for at flyplassen er bygd for mange år siden. Planene ble presentert allerede i 2007, ti år før Solberg i silregnet tok det første symbolske spadetaket for fire siden. Da finansieringa i vår omsider kom på plass, hadde det altså tatt over 14 år politisk å få banket dette viktige prosjektet gjennom i Stortinget. Det er nesten ikke til å tro. Det er heller nesten ikke til å tro at selv om Avinor og staten har overtatt prosjektet, så skal likevel både Rana kommune og næringsliv i regionen fortsatt avkreves enorme summer.

Ikke bare må kommunen og næringslivet bla opp de lenge omtalte 600 millioner kronene. Tidligere i vår kom det plutselig et brev fra departementet hvor det gikk fram at det ikke kan forventes avkastning på pengene, og at brukte midler ikke kan trekkes fra beløpet på 600 millioner. Å forandre spillereglene underveis på denne måten er intet annet enn uhørt.

Rana kommune og Avinor forhandler nå om en samarbeids- og gjennomføringsavtale. I denne bør det helt klart inngå at de midlene, ca. 90 millioner kroner, som allerede er brukt på flyplassen, skal trekkes fra det lokale bidraget. De er en del av den opprinnelige kalkylen på 600 millioner kroner. Å forlange at lokale bidragsytere skal plukke opp regninga for kostnader Avinor ville hatt hvis de startet med blanke ark, er rett og slett grådighet fra staten. Og noe som jeg håper gir en statsminister fra Høyre en flau smak i munnen.

Hun har på sin side vært opptatt av å få fram hvor spesielt det er at staten finansierer ei lufthavn direkte på den måten det nå gjøres på Helgeland. Det er da fristende å snu det hele på hodet, og få fram hvor spesielt det er at den norske stat legger som premiss at almisser og dugnad skal være avgjørende for å bygge nødvendig infrastruktur for framtida. Infrastruktur som nå altså er «navet i ny industrisatsing i regionen». Infrastruktur som statsministeren selv mener er av stor betydning.

I valgkampen er det neppe bare statsminister Solberg som vil finne det opportunt å ta avlegge «navet» en visitt. Jeg blir ikke veldig overrasket om sentrale politikere også fra Senterpartiet, SV og Arbeiderpartiet villig vil la seg avbilde på den kommende rullebanen. I motsetning til dagens statsminister, kan de der dra opp rundt 90 millioner kroner av valgkamphatten. De tre partiene anser det nemlig som rimelig at Rana kommune og det lokale næringslivet får dekket kostnadene de har hatt til planlegging og konkurranse, og at disse midlene inngår i de lokale bidraget på 600 millioner kroner. Det fikk de imidlertid som kjent ikke gjennomslag for da flyplassfinansieringa omsider kom på plass i revidert nasjonalbudsjett i vår.

Når statsministeren igjen i valgkampmodus avbildes på flyplasstomta, kan det være greit å ha i bakhodet at hun og regjeringa ikke mener at det lokale bidraget til denne viktige flyplassen skal være 600 millioner, men 690 millioner. En rimelig stor gavepakke.

Og en gavepakke til hennes politiske motstandere.

Med mindre hun denne gangen har noe mer enn symbolske spadetak å bidra med.

Kommentarer til denne saken