Ber om hjelp etter milliontap

Inneværende sesong har Klokkergården Kystturisme og innehaver Malin Arntsen tapt omsetning på rundt tre millioner kroner fordi kommunikasjonene til Rødøy er så begrenset at kunder i Sør-Norge og fra utlandet ikke ser det likt å ta turen til naturperlen Rødøya. Foto: Klaus Solbakken

Inneværende sesong har Klokkergården Kystturisme og innehaver Malin Arntsen tapt omsetning på rundt tre millioner kroner fordi kommunikasjonene til Rødøy er så begrenset at kunder i Sør-Norge og fra utlandet ikke ser det likt å ta turen til naturperlen Rødøya. Foto: Klaus Solbakken

Artikkelen er over 9 år gammel

Reiselivsbedriften Klokkergården tapte tre millioner kroner på grunn av dårlig kommunikasjon bare i år. Nå ber ber daglig leder Malin Arntsen samferdselsministeren og kommunalministeren om hjelp.

DEL

Klokkergården i Rødøy mister 90 prosent av de sørnorske kundene som kontakter dem grunnet dårlig kommunikasjon.

– Vi måtte bare sende en forespørsel til de to aktuelle statsrådene. Vi hadde ikke noe alternativ, etter at vi har prøvd alt for å få bedre kommunikasjon til og fra Rødøya, sier Arntsen.

Det hun ønsker seg er verken flyplass eller helikopterrute, men enda et anløp av Nordlandsekspressen. I dag er dette ei båtrute som starter i Sandnessjøen om morgenen med kurs for Bodø. Om ettermiddagen går båter sørover igjen.

– For oss hadde det vært helt ypperlig om man også hadde en hurtigbåt som gikk motsatt vei. Det ville innebære en avgang fra Bodø om morgen til Sandnessjøen. I første omgang hadde det hjulpet stort om man hadde et slikt båttilbud i perioden 1. mai til 1. oktober, sier driveren på Klokkergården.

Hun understreker at ei slik båtrute også ville hatt stor betydning for befolkningen i området.

I år fikk reiselivsbedriften Klokkergården Kystturisme AS status som en håndplukket spydspissbedrift innen reiselivsbransjen av Innovasjon Norge. Dette har gitt dem stor oppmerksomhet.

– Anerkjennelsen fra Innovasjon Norge åpnet et nytt marked for oss. Vi ble ringt ned av potensielle kunder fra Sør-Norge og utenfor landets grenser. Vi hadde tre slike forespørsler om dagen. 90 prosent av disse potensielle kundene kunne ikke bruke vårt tilbud, siden kommunikasjonene for å komme til oss er så begrensete, sier Malin Arntsen.

Tapet av disse kundene ga dem et omsetningstap på rundt tre millioner kroner.

Les mer i e-avisen eller papirutgaven av Rana Blad.

Artikkeltags