[Nord24]Hurtigruten gir oppdraget med å pusse opp fire av sine skip fra 90-tallet, og bygge om sitt nyeste skip til verftet Fosen Yard (tidligere NorYard Fosen). De redder dermed  den trønderske hjørnesteinsbedriften som i forrige måned ble begjært konkurs.

Oppdraget er på 550 millioner i 2016.

Det varslet Hurtigruten på en pressekonferanse på MS "Midnatsol" i Trondheim tirsdag.

De har nylig kjøpt et nytt skip brukt som nå skal bygges om. "Norway Explorer" - som skal døpes om til "Spitsbergen" etter en navnekonkurranse - ble bygget i 2009, men har ikke vært i drift før Hurtigruten overtok og vil bygge om bilfergen til ekspedisjonsskip.

Det første skipet ankommer Fosen allerede neste uke. Hurtigrutene fra 90-tallet skal blant annet få nye panoramasalonger. Designet er kalt "New Arctic Interior".

- Vi går bort fra den litt tunge maritime settingen, sier Skjeldam.

Alle fellesarealer på skipene blir endret. Restauranten, resepsjonen, kafé- og bistroområdet, og akterdekket skal renoveres. Det blir også et område med ferske bakervarer fra eget bakeri, mens baren flyttes til panoramasalingen. Ute blir det gjort plass til grilling.

- Redder skipsbyggerkompetanse

Ombyggingen av MS "Spitsbergen" er et betydelig oppdrag. Hurtigruten har tidligere sagt at pris blir avgjørende for om oppdraget går til norske eller utenlandske verft.

- Jeg er imponert over hvordan Fosen Yards har stått på. Vi synes også det er viktig å redde den viktige skipsbyggerkompetansen i området, sier konsernsjef Daniel Skjeldam.

Hurtigruten har i dag 12 skip. Det siste var MS "Midnatsol" fra Fosen, som ble ferdigstilt for 10 år siden. Tilstede på pressekonferansen i dag er Anders Straumsheim, fungerende daglig leder i Fosen Yards, og Ove Vollan, ordfører i Rissa kommune.

- I forrige uke så alt veldig svart ut. Tusen takk til Hurtigruten. Dette er en gledens dag, sier Vollan.

Fosen har store problemer i kjølvannet av at den lave oljeprisen har gitt nær full stopp i verftsmarkedet. Rederiet Boa avbestilte i oktober en ordre på 700 millioner kroner, og hjørnesteinsbedriften stod uten oppdrag.

Slik blir hurtigrutene etter ombyggingen:

Bildeserie

Hurtigruten før og etter

To nye skip?

Skjeldam har tidligere antydet ovenfor Nord24.no at selskapet fortløpende vurderte nye skip.

Teknisk Ukeblad meldte i sommer at Hurtigruten skal ha kontaktet både norske og utenlandske verft og bedt om tilbud på to nye skip, med opsjon på to til.

Daniel Skjeldam ville da ikke kommentere saken ovenfor Nord24.no

- Vi er i en positiv utvikling. Men i forhold til eventuelle nye skip har jeg ingen kommentar.

MS "Norway Explorer"

Bygget i 2009 ved det portugisiske verftet Estaleiros Navais de Viana do Castelo (ENVC).

Antall gjester: 320

Total køyekapasitet: 180

Bruttotonnasje: 7025

Lengde: 97,53 m

Bredde: 18 m

Maskin: Dieselelektrisk

Fart: 17,4 knop

Blir neppe hurtigrute

Hurtigruten har snudd skuta etter flere år med underskudd, og leverte i 2014 for første gang på 20 år overskudd.

Hurtigruten ble i fjor høst solgt til det britiske joint venture-selskapet Silk Bidco AS, og skiftet dermed navn fra ASA til Hurtigruten AS. De har fortsatt kontrakt med staten for frakt langs kysten frem til denne skal settes ut på anbud igjen i 2020. De siste årene har Hurtigruten solgt unna annen virksomhet, og satset stadig tyngre på ekspedisjonscruise i Arktis, Antarktis og ved Grønland. Tre skip går nå til enhver tid i explorercruise.