Ferieminner: De unge «snapper» – de eldre bruker Facebook

Ungdom bruker helst Snapchat når de skal dele ferieminner.

Ungdom bruker helst Snapchat når de skal dele ferieminner. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Det er kvinner som oftest deler reiseopplevelser i sosiale medier.

DEL

NHO Reiseliv har nylig gjennomført en undersøkelse som kartlegger nordmenns bruk av sosiale medier når de planlegger reiser, og deler sine opplevelser.

Undersøkelsen viser at det er mange som vil dele sine reiseopplevelser i sosiale medier. Det er Snapchat som er den mest populære kanalen, men det er avhengig av alder.

De over 45 år foretrekker å dele opplevelsene sine på Facebook (34 prosent), mens for dem under 30 år er det Snapchat (53 prosent) og Instagram (35 prosent) som gjelder.

Kun 9 prosent under 30 år bruker Facebook til å dele og dokumentere ferien.

– Sosiale medier skaper reiselyst og et engasjement som er så verdifullt at mange reiselivsbedrifter ikke lenger trenger å bruke penger på tradisjonell markedsføring. Nå har alle reisende blitt markedsførere. Bilder av vakre og unike steder i Norge har en uvurderlig markedsføringsverdi, og er en av grunnene til at vi opplever en sterk vekst av turister til Norge, sier Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv.

Det er flest kvinner som deler i sosiale medier. Undersøkelsen viser at 25 prosent av kvinnene vil dele sine reiseopplevelser på Facebook. For menn er prosentandelen 22 prosent.

Når det gjelder Snapchat, svarer 34 prosent av kvinnene at de vil «snappe» fra reisene sine, mens 24 prosent av mennene svarer det samme. Også på Instagram er det kvinnene som deler mest (24 prosent). Tallet for menn er 18 prosent. (ANB)

Artikkeltags