Ukeslutt
Galla og glitter, fag og fest.
Det er igjen klart for at næringslivet i regionen vår skal feire seg selv, når det 15. Gallaria-arrangementet går av stabelen i Spektrum på Meyergården på fredag.
Der kommer det til å være kul på veggene, både på dagtid og på kveldstid, for årets Gallaria er så godt som fulltegnet med kun noen få tilgjengelige billetter til de mange spennende foredragene på formiddagen
Det sier vel sitt om at interessen for Gallaria holder seg, selv etter mange år. Og det forteller meg at bedrifter og ansatte har et behov for den flotte møteplassen Gallaria er.
Ranaregionens Næringsforening kaller selv Gallaria for regionens viktigste møteplass. Det er ingen grunn til å motsi dem på det, ei heller på deres observasjon om at det koker i Rana-regionen. For det gjør det virkelig. Da er det riktig at årets konferanse dreier seg om den rivende utviklinga vi er inne i, og også om utfordringer dette bringer med seg.
Foredragsholderne som skal entre scenen skal blant annet adressere hvilke muligheter store, grønne industrietableringer og den nye storflyplassen, gir næringslivet i regionen.
Og ikke minst skal det pekes på hvordan vi skal ruste oss for framtida, med tanke på alt det som nå er på trappene her.
Gallaria-historia går helt tilbake til høsten 2007 da bransjegruppa for markedsføring og kommunikasjon i næringsforeninga diskuterte hva som kunne gjøres med tanke på hva bedriftene kunne gjøre for å få fram budskapet sitt enda bedre. Med det bakgrunnsteppet ble ideen om en fagdag født. Samtidig ivret flere i gruppa for at det ikke bare måtte være fag, men også en høytidelig og stilig fest. Og slik ble det.
Nettopp denne kombinasjonen tror jeg er det aller viktigste suksesskriteriet for at Gallaria ikke bare ble enda en av utallige konferanser.
Næringslivet trenger en uformell møtearena med en formell ramme, og Gallaria er perfekt i så måte. Det er viktig for bedrifter å møtes både for å lære og for å hylle og bli hyllet. Å dyrke det gode på tvers av bransjer er også noe som er viktig.
Når jeg ser på lista over deltakere, er det ingen tvil om at arrangementet favner bredt. Her er små og store bedrifter, med forskjellige utgangspunkt og fra forskjellige bransjer. En god miks med andre ord.
Å kombinere fag og fest har vist seg å være en god idé, som definitivt har stått seg over tid.
At dette faktisk var en god idé, var ikke dagens varaordfører Anita Sollie like sikker på den gang hun som daglig leder i næringsforeninga fikk Gallaria-ideen servert. Hun var slett ikke overbevist om at Mo i Rana var klar for et slikt opplegg. Det var imidlertid byen vår til gagns, og jeg tipper at det slett ikke gjorde varaordføreren det minste grann å ta feil.
Likevel var det kanskje ikke så rart at hun tilbake i 2007 hadde noen betenkeligheter. For den gang var det nok ikke like stuerent å framsnakke verken næringslivet eller framoverlente næringsledere som det er i dag.
Mens vi ranværinger de siste årene har snakket på inn- og utpust om alt det positive som skjer her i regionen og i næringslivet, så må vi bare innrømme at det slett ikke var slik før. Vi skal ikke så veldig mange år tilbake før vi ikke akkurat var gode ambassadører verken for næringslivet her eller for vår egen by. Derfor er det gledelig å merke ei markant holdningsendring.
Det er selvsagt mange ingredienser som over tid spiller inn her. Ingredienser som på forskjellige måter har bidratt til det jeg mener er et betydelig stemningsskifte. Gallaria er en slik ingrediens.
Rana Blad er samarbeidspartner med Gallaria. Det er vi nettopp fordi vi mener dette er et viktig arrangement og en flott arena for å fremme faglig utvikling. På Gallaria møtes folk fra forskjellige deler av næringslivet og blir kjent med hverandre. Dermed bygges tillit, og gjennom tillit er det lettere å se og utnytte felles muligheter. At vi som regionens desidert største mediehus kan bidra til dette, er jeg glad for og stolt av.
At det hele toppes og avsluttes med en ekte galla og prisutdeling, har selvsagt også en verdi.
For det er stas når Gallaria hedrer glimrende markedsføring og kommunikasjon, og deler ut fagpriser i de fire kategoriene «identitet», «kampanje», «omdømme» og «informasjon». Og ekstra stas er det med hedersprisene «Årets bedrift», «Serviceprisen» og «Årets Ambassadør». Disse prisene henger høyt, og mitt bestemte inntrykk er det at virkelig betyr noe for dem som vinner disse.
Gallaria 2023 blir nok en suksess, med galla og glitter, fag og fest.
Her kan du ta et tilbakeblikk på noen av de beste glimtene fra tidligere års Gallaria:

SE BILDENE: Prisdryss og brede smil under Gallaria i Spektrum

SE BILDENE: Gallariafesten ble et forrykende show med humor og glade prisvinnere

SE BILDENE: Årets Gallaria-fest i bilder med Truls i fri dressur

SE BILDENE: Feststemte folk i finstasen under Gallaria
