Da jeg reiste hjem fra Agenda Nord-Norge-konferansen møtte jeg ei som jobbet i Forsvaret. Hun var ikke på konferansen. Jeg spurte henne, hvis jeg som leder sier, «vi skal digitalisere oss», vet du hva det betyr?
- Nei, jeg vet egentlig ikke hvordan jeg skal tolke det. Så å si hele samfunnet er digitalisert, så det å digitalisere det enda mer, vet jeg ikke betydningen av, var svaret jeg fikk. 

Jeg spurte samme spørsmål igjen, men på en annen måte. Hvis jeg som leder kommer til deg og sier: «Vi skal løse dine oppgaver på en ny og bedre måte.» Dette forsto hun og nikket på hodet.

På Agenda-Nord Norge hørte jeg på direktøren fra Nasjonalbiblioteket i Rana, Aslak Sira Myhre, som hadde et veldig interessant foredrag. Han sa at digitalisering «er så forbanna enkelt. Det er å løse en oppgave på en annen måte". Han sa også at «Nasjonalbiblioteket ikke ser seg selv som noen digitale, men at de ser på seg selv, som noen som løser oppgaver».

Vi trenger ikke å snakke om «å digitalisere oss», men heller spørre oss selv i fellesskap: «Hvordan skal vi løse oppgavene vi har på en ny og enklere måte»


Dette er veldig interessant. Hvem er det egentilig som forstår hva «digitalisering» egentlig betyr? Og har vi egentlig en digital forståelse? Og hvorfor finnes det en haug med kompliserte systemer i dag? 

Svaret er enkelt. Digitalisering er nemlig ikke selve teknologien i seg selv, at vi som bedrifter skal prakke på oss masse teknologi og dataløsninger. Men det handler om hvordan vi som organisasjon forholder oss til den. Hvordan vi tenker, hvordan vi handler og hvordan vi løser oppgavene våre - i fellesskap. Vi trenger ikke å snakke om «å digitalisere oss», men heller spørre oss selv i fellesskap: «Hvordan skal vi løse oppgavene vi har på en ny og enklere måte».

Skal man lykkes med det må man sette brukeren først. Det er derfor vi opplever kompliserte systemer i dag. Fordi brukeren ikke har blitt hørt. Husk at det er dine ansatte, dine brukere, de som skal løse bedriftens oppgaver, som skal bruke bedriftens nye løsning.

For det var akkurat dette Nasjonalbiblioteket gjorde. De sa til seg selv: «Vi skal løse oppgaver på en ny og bedre måte sammen med de ansatte». De sa aldri «Vi skal digitalisere oss». For det handler om å bruke et språk alle forstår. Til ledelsen, til ansatte, til brukerne og til våre kunder. Å involvere alle i prosessen når man skal løse en oppgave på en bedre og enklere måte. Enten det er et internsystem eller et nytt produkt.

Digitalisering er bare et verktøy for å få gjort oppgaver og gjøremål på en enklere måte. Derfor er det viktig å involvere brukerne for å få det brukervennlig og forståelig.


Utfordringen er bare hvordan. Men det er bare å sette seg ned sammen og løse det, på en bedre måte. Jeg må repetere Aslak Sira Myhre: «Det er så forbanna enkelt!»

Til slutt vil jeg takke Agende Nord-Norge og Aslak Sira Myhre. For det å være gründer er i grunn så «forbanna enkelt». Vi må løse oppgaver på en bedre og enklere måte i morgen, enn det vi gjør i dag. Så enkelt, men så utrolig gøy og utfordrende.

Odd Levi Paulsen

Daglig leder i Ntec Media AS