Nattåpent lar seg ikke gjennomføre i år. Rana Blad og næringsforeningen starter derfor en sommerkampanje

Trine Gabor, Rigmor Nygård Hansen og Ingvild Skogvold fronter kampanjen lansert av Rana Blad Marked og Ranaregionen næringsforening. - Det er tredje gang vi kjører ulike utgaver av denne kampanjen, og den er minst like aktuell nå som da vi startet, sier Nygård Hansen.

Trine Gabor, Rigmor Nygård Hansen og Ingvild Skogvold fronter kampanjen lansert av Rana Blad Marked og Ranaregionen næringsforening. - Det er tredje gang vi kjører ulike utgaver av denne kampanjen, og den er minst like aktuell nå som da vi startet, sier Nygård Hansen. Foto:

På bakgrunn av kommuneoverlegens anbefalinger vil det ikke bli arrangert nattåpent i år. Ranaregionen næringsforening har derfor sammen med Rana Blad lansert sommerkampanjen "Handle lokalt".

DEL

Da det ble klart at det på grunn av korona ikke var aktuelt å arrangere nattåpent denne sommeren, måtte det jobbes for å finne alternative løsninger. De siste årene har Rana Blad Marked og Ranaregionen næringsforening hatt et samarbeid om konseptet «Handle lokalt», og dette vil nå bli kjørt som en sommerkampanje i hele regionen.

– Nattåpent er en viktig dag for hele handelsstanden, og ofte dobles antall besøkende i byen på disse kveldene. Da dette ikke er forsvarlig med tanke på smittevern, måtte vi tenke på noe annet vi kunne gjøre, sier styreleder i næringsforeningen, Trine Gabor.

Administrerende direktør og salgssjef i Rana Blad, Rigmor Nygård Hansen, sier at koronaen har endret vilkårene for mange bransjer og enkeltbedrifter, og at akkurat derfor er det viktig å bevisstgjøre ansvaret alle har for å ha et levende lokalsamfunn.

- Vi kan alle være med å bidra til liv i gater og parker i regionen. Det er tredje gang vi kjører ulike utgaver av Handle lokalt-kampanjen, og den er minst like aktuell nå som da vi startet.

Næringsforeningens nye leder, Ingvild Skogvold, sier i likhet med Nygård Hansen at det er spesielt viktig å ta i bruk byen nå, med tanke på alle virksomhetene som har hatt omsetningsfall og permitterte ansatte over en lengre periode.

– Vi må ikke ta alle de fine næringene i byen for gitt. Denne kampanjen skal oppfordre til å bruke byen på en trygg måte. Dette er ditt eget lokalmiljø, enten du bor i sentrum, på Gruben, Hemnes, Nesna, Bjerka eller Utskarpen, sier Skogvold.

– Spesielt med denne kampanjen er at vi tar med alle næringer, også restaurantene og bedrifter som er utenfor Mo. Vi vil ha med absolutt alle i næringslivet, for det skaper aktivitet, legger Gabor til.

Et halvt år med bil i premie

Kampanjen vil gå ut på å ta i bruk byen og, som navnet tilsier, handle lokalt. Som en ekstra motivasjon skal det trekkes ut en bil i premie til en heldig vinner. Bilalliansen stiller med en Hyundai Ionic, og bilen skal profileres med Handle lokalt-logoen og aktørene bak kampanjen.

Vinneren vil få disponere bilen i et halvt år, og et viktig kriterium er at bilen brukes i regionen. For å delta kan man skanne en QR-kode i butikkene man handler i – da har man et lodd i konkurransen om bilen.

Rana Blad vil også produsere et digitalt Handle lokalt-magasin, som oppdateres gjennom sommeren med saker om kampanjen, smittevern-tips på handletur, kulturopplevelser og annet.

– Mange vil holde seg i hjemlige trakter denne sommeren, og målet er at innholdet skal inspirere til å ta i bruk lokalsamfunnet, sier Nygård Hansen.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken