Fylkesrådet vil bruke 117 millioner kroner på den nye Helgelandspendelen - Trænaruten.

DEL

- Det blir en solid og svært manøvreringsdyktig båt. Jeg ser fram til å kunne introdusere en splitter ny og topp moderne båt for befolkningen på Helgeland, sier en svært fornøyd fylkesråd for samferdsel, Bent-Joacim Bentzen (Sp).

Det er verftet Brødrene Aa på Hyen i Gloppen kommune som skal bygge båten for Nordland fylkeskommune. Verftet har også levert de to nye Nordlandsekspress-båtene.

Fylkesråd Bent-Joacim Bentzen forteller at fylkesrådet vil bruke 117 millioner kroner på den nye Helgelandspendelen - Trænaruten.

Fire meter bølgehøyde

- Dette blir en båt som vil tåle de lokale værforholdene i større grad enn nåværende tilbud. Den bygges for å tåle en såkalt signifikant bølgehøyde på fire meter. Båten vil bli nokså lik de to nye båtene som utgjør Nordlandsekspressen, sier fylkesråden.

Topp moderne og miljøvennlig

- Den nye Helgelandspendelen vil bli ta i bruk det nyeste av teknologi. Vi legger stor vekt på både passasjerkomfort, universell utforming og gode fasiliteter for mannskapet. Helgelendingene vil garantert få en bedre reiseopplevelse og langt mindre fare for kanselleringer når båten innfases. Båten vil også redusere utslippene med 30 prosent sammenlignet med dagens fartøy, noe som er viktig for det grønne skiftet, sier Bentzen.

Den nye hurtigbåten vil ta 193 passasjerer og vil i tillegg kunne ta 16 paller med gods. Båten vil ha en servicefart på 32 knop.

Artikkeltags