Nordland trenger en regional hovedstad i verdensklasse. I Rana lar vi oss inspirere

Ole M. Kolstad (innfelt t.v.) og Arve Ulriksen skriver i leserbrevet at det store by- og flyplassutviklingsprosjektet i Bodø ikke er stormannsgalskap.

Ole M. Kolstad (innfelt t.v.) og Arve Ulriksen skriver i leserbrevet at det store by- og flyplassutviklingsprosjektet i Bodø ikke er stormannsgalskap.

Av

Dette er alt annet enn «stormannsgalskap».

DEL

Leserbrev Avisa Nordland harintervjuet en person fra Rana som går løs på ny flyplass i Bodø. (Intervjuet er også gjengitt i Rana Blad (krever innlogging), red.anm.) Oppslaget er egnet til å bli misforstått til at dette er gjengse og representative oppfatninger sør for Saltfjellet. Det er helt feil.

«Ny by – Ny flyplass» er et av de viktigste tiltakene for å skape vekst i Nordland. Vi ikke bare støtter prosjektet, vi heier det fram i alle sammenhenger. På samme måte som næringsliv og politiske aktører i Bodø og Salten gjør en uvurderlig innsats for å få realisert lang rullebane på Helgeland.

Nei, dette eralt annet enn «stormannsgalt». Det er samfunnsbygging. Det handler om at store utfordringer krever store svar. Ett av svarene er i Bodø, et annet i Mo i Rana.

Nordland har grenseløse muligheter. Eksportverdiene fra sjømat og metaller passerte 30 milliarder i 2019. Samtidig eksporterer vi altfor mange ungdommer. Vi ble 2000 færre nordlendinger i fjor. Slik kan det ikke fortsette. Vi må bli flere nordlendinger.

«Ny by – Ny flyplass» er innovasjon og samfunnsutvikling

Ikke minst trenger Nordland vekstmotorer. Vi er overbevist om at Ny by – Ny flyplass vil øke trekkraften for vekst og innovasjon i Bodø og Nordland. Prosjektet er visjonært og realistisk. Nye muligheter omsettes til nye løsninger. Nordland trenger en regional hovedstad i verdensklasse. I Rana lar vi oss inspirere over det som har skjedd av byutvikling i Bodø de siste årene og vi lar oss inspirere over de spennende planene som foreligger i Ny by – Ny flyplass prosjektet. Årsaken er åpenbar; dette er så mye mer enn en flyplass. Dette er innovasjon og samfunnsutvikling, hvor selve flyplassen er et av flere delprosjekt.

På samme måtevet vi at det er helt nødvendig å erstatte en dårlig kortbane med lang rullebane i Mo i Rana, i Nord-Norges største eksportregion. Vi bygger grønn industri i verdensklasse. Og da holder det ikke lenger med en kortbane fra 1968. Vi må ha tilsvarende god infrastruktur for å konkurrere globalt.

Vi må samarbeide tett for å skape utvikling. Næringslivet jobber stadig tettere sammen og Bodø kommune og Rana kommune følger nå opp samarbeidsavtalen fra 2019 der ett av målene er å øke effektene av samfunnsutviklingen av investeringene i nye flyplasser. Partnere i samarbeidsavtalen er foruten de to kommunene også Mo Industripark As, Rana Utvikling As og BRUS. Det siste året har det vært tett og god kontakt. Vi har klare ambisjoner om å forsterke dette samarbeidet ytterligere.

Vi skal lykkes med begge prosjektene.

Når statsministerErna Solberg omtaler at regjeringen vil bygge de to flyplassene i Nordland, i samme åndedrag, vitner det om stor politisk vilje. Vi forventer derfor effektiv handling og god framdrift slik at vi raskest mulig kan høste økt verdiskaping, vekst i folketall og store regionale ringvirkninger av de to investeringene.


Arve Ulriksen,
Adm. dir. Mo Industripark AS
og Ole M. Kolstad,
Adm. dir. Rana Utvikling AS

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken