I dag er det dieseltog som kjører på Nordlandsbanen. Vestlandsforskning har regnet ut at togene på Nordlandsbanen slipper ut åtte kilo CO₂ per passasjer. Det gjør de til en klimaværsting.

– Det er på høy tid at Nordlandsbanen blir et mer miljøvennlig alternativ for gods og reisende, sier fylkesråd for samferdsel Svein Eggesvik (Sp) i en pressemelding.

Initiativ om biogass

Han slår fast at dieseltoget er gårsdagens løsning i møte med morgendagens utfordringer.

– Det er grunnen til at Samferdselsdepartement må vurdere om hydrogentog kan være aktuelt på Nordlandsbanen, sier Eggesvik.  

Samferdselsråden er godt kjent med initiativet om biogass på Nordlandsbanen.

– Det er spennende. Samtidig er det viktig at departementet vurderer flere alternativ før de konkluderer med hva som skal erstatte dieseltogene på Nordlandsbanen, sier Eggesvik.

Testet i Tyskland

Hydrogentogene har vært testet i Tyskland i noen år. Det førte til at delstaten Niedersachsen i november i fjor skrev under en kontrakt på 14 hydrogentog. Tyskland anser prosjektet som viktig, og den nasjonale regjeringen støtter prosjektet med 8,4 millioner euro, ifølge Alstom.

– Det er på høy tid at Samferdselsdepartementet kommer et steg videre i arbeidet med mer miljøvennlig alternativ for Nordlandsbanen, avslutter Eggesvik.

I 2015 fikk Jernbaneverket utarbeidet en strategi for hvordan dieseltogene kan fjernes fra norske baner. SINTEF anbefalte at hydrogentog kan være aktuelt på Nordlandsbanen.