60 meter fra katastrofen

Bare 60 meter fra land fikk taubåten Boa Hårek tak i Yamaska. Dermed unngikk vi sannsynligvis en stor miljøkatastrofe på helgelandskysten. Foto: Lena Kristin Vollen

Bare 60 meter fra land fikk taubåten Boa Hårek tak i Yamaska. Dermed unngikk vi sannsynligvis en stor miljøkatastrofe på helgelandskysten. Foto: Lena Kristin Vollen

Artikkelen er over 9 år gammel

I 62-knops vind og med flere hundre tonn olje og diesel om bord var skipet Yamaska på full fart mot fjære-steinene på Handnesøya. Flaks gjorde imidlertid at taubåten Boa Hårek tilfeldigvis var i nærheten.

DEL

Kapteinen på taubåten Boa Hårek er ikke i tvil om at de kun var minutter fra en stor naturkatastrofe.

Taubåten var på veg fra Sandnessjøen til Mo for å slepe en båt inn til havna. Da de kom til Nesnaflaket tenkte kaptein Bjørnar Bye at de skulle ta seg en tur for å se til de andre båtene som var ankret opp. Det avverget en miljøkatastrofe som kunne fått enorme følger for dyrelivet langs helgelandskysten.

Båten Yamaska hadde slitt seg fra oppankringen og var i drift mot fjæresteinene med 201 tonn bunkersolje og 45 tonn rådiesel om bord.

– Jeg tenkte at vi måtte se til de båtene som lå ankret opp utenfor Nesna. Det blåste 62 knop i kastene og jeg ville bare sjekke. Da vi kom mot båten "Sparna" meldte de til oss at båten "Yamaska" var i drift og at den hadde retning rett mot dem. Da tok vi kontakt med Vardø og Bodø Radio for å melde fra om dette før jeg beordret kapteinen på "Yamaska" over radio til å ta imot hjelp. Da vi fikk hengt trossen på båten var de bare en halv kabellengde fra land, noe som vil si 60 meter, og det var kun minutter fra en stor katastrofe her, sier kapteinen.

Nær katastrofe

Etter å ha bogsert båten i rett stilling ga Bye kapteinen om bord i Yamaska ordre om å legge ut fjorden, men grunnet maskinelle problemer rikket ikke den 45. 000 tonn tunge båten seg.

Bye sier at han aldri har vært så nært en katastrofe på sine sju år som taubåtkaptein.

– At det var dramatisk var det ingen tvil om. Med slike mengder olje om bord så hadde det garantert blitt en katastrofe hvis det ikke hadde vært en taubåt til stede. Bunkersoljen som disse båtene har mange tonn av om bord er av samme typen som det Full City (skipet som forårsaket oljetilgrisingen ved Langesund, red anm.) hadde. Jeg har aldri i mine sju år som kaptein vært med på et mer dramatisk bergingsoppdrag. Konsekvensene hvis denne båten hadde gått på land i en slik vind ville fått katastrofale følger. Derfor sa jeg til Bodø radio at de måtte ta kontakt med myndighetene for å iverksette en beredskapsplan. Jeg var sikker på at vi satt med en oljekatastrofe her, sier Bye.

Nok en gang

Da de endelig hadde fått båten sikret lenger ut kunne Bye og hans mannskap på taubåten puste ut.

De ga så kapteinen på "Yamaska" forbud mot å røre på seg før losen var kommet om bord, men dramaet var ikke over. Da båten nærmet seg kai i Rana holdt den nok en gang på å grunnstøte.

– Jeg må rose havnelosen som greide å avverge en større ulykke da båten skulle gå til kai i Rana. Det blåste kraftig og bare faglig dyktighet fra losens side hindret at båten gikk på grunn ved Rana kai grunnet maskinelle problemer. Jeg grøsser ved tanken, sier han.

Litt skjelven

Nå håper han myndighetene ser alvoret i å la slike båter ligge oppankret i sterke stormer.

– Nå håper jeg at myndighetene kan se på regler for ankring når været er på det verste. Vi vet at vi vil oppleve nye stormer langs kysten vår, men jeg håper at jeg aldri kommer opp i en slik situasjon en gang til. Jeg må innrømme at jeg har vært litt skjelven i dagene etter operasjonen.

Båten lå mandag til kai ved Rana Gruber. Vi tok oss en tur til båten for å snakke med kapteinen, men ble bryskt avvist.

– Det var ingen problemer og ingen dramatikk. Jeg vil ikke snakke med deg, sa den indiske kapteinen bryskt før han igjen gikk inn på brua.

Artikkeltags