Advarer mot smurfesurf

Pass på: Ståle Jensen håper andre foreldre vil lære av hans feil, etter at datteren Maren kjøpte smurfebær for 4.500 kroner. Foto: Hedda Hiller Koteng

Pass på: Ståle Jensen håper andre foreldre vil lære av hans feil, etter at datteren Maren kjøpte smurfebær for 4.500 kroner. Foto: Hedda Hiller Koteng Foto:

Artikkelen er over 8 år gammel

Ståle Jensen kan ha tapt 4.500 kroner, på å ukritisk la sin ni år gamle datter spille «Smurfs’ Village» på hans nye Ipad.

DEL

Ståle Jensen var strålende fornøyd da han fikk en Ipad i julegave, og allerede tredje juledag, installerte han spillet «Smurfs’ Village» på maskinen, slik at hans ni år gamle datter Maren kunne prøve seg litt på den teknologiske nyvinningen.

Jensen knyttet spillappen opp mot sin egen Itunes-konto, og lot datteren kose seg med spillet fra den 27. til den 30. desember, men 3. januar ble virkelig en blåmandag hjemme hos familien Jensen.

Smurfebær

Da tikket det nemlig inn tolv mailer som tilsammen krevde Jensen for 4.500 kroner for kjøp av «smurfebær». Det viste seg at datteren Maren uten å forstå konsekvensene av det hadde investert i ekstra bær for å få spillet til å gå fortere.

Nå håper Ståle at han ved å stille opp i media, kan la andre lære av hans feil.

- Vi må bli mer bevisste på hvor vi legger ut informasjon, og spesielt det som er knyttet til kredittkort. Jeg ser jo på meg selv som en relativt oppegående person, men jeg forsto ikke at dette kunne koste så dyrt før det var for sent, sier Ståle, som presiserer at han på ingen måte klandrer datteren for innkjøpet av «smurfebærene».

- Maren har overhodet ikke gjort noe feil. Det var jeg som forelder som skulle tenkt meg om både to og tre ganger før jeg ukritisk etterlot Ipad’en og spillet til henne. Da jeg fortalte henne at det var ordentlige penger hun hadde brukt, og at det var snakk om like mye penger som den nye datamaskibnen hun ønsker seg, sperret hun bare opp øynene, og sa «Nei, pappa. Jeg har bare brukt smurfepenger.» Dette er et spill som er lagd for barn, og det er veldig lett å tenke at dette er noe alle gjør, så det kan ikke være så farlig. Jeg oppfordrer folk til å lese ordentlig før de bekrefter at de har forstått alle vilkårene knyttet til slike apps, og ikke minst at man tar seg tid til å følge barnet et stykke inn i spillet, sier Ståle Jensen.

Tar selvkritikk

I villkårene for «Smurfs’ Village», står nemlig opplysningene som har gått Ståle hus forbi: «PLEASE NOTE: Smurf Village is free to play, but charges real money for additional in-app content. You may lock out the ability to purchase in-app content by adjusting your device’s settings.»

- Dette står i en svakere gråtone, men jeg må innrømme at jeg ikke leste alt før jeg trykket OK. Jeg prøver å være flink til det, men denne gangen gjorde jeg det dessverre ikke grundig nok, sier Ståle.

Selv om han tar selvkritikk for at han ikke satte seg bedre inn i reglene, mener han mye av situasjonen kunne vært unngått, om Itunes hadde sendt ut regningene knyttet til spillingen tidligere

- Maren spilte i fire dager fra tredje juledag, men mailene kom først den 3. januar. Jeg skjønner ikke at det skulle ta en uke å få ut disse mailene. Da vi registrerte oss, tok det bare et par minutter. Hadde jeg tidligere fått beskjed om hvilke beløp som tikket ut av kontoen på grunn av spillingen, ville jeg jo hatt mulighet til å stoppe dette før.

Heldigvis ser det ut til at Ståle har sluppet med skrekken. Etter tips fra forbrukerrådet ringte han MasterCard. Der viste det seg at banken kun hadde mottatt reservasjoner fra Itunes på pengene. Selve regningene har ennå ikke kommet, og nå er reservasjonen foreldet.

- Det ser ut til at vi slipper unna med 55 kroner, og det er jo fantastisk. Skulle det likevel vise seg at kravet blir opprettholdt, kommer jeg imidlertid til å komme med innsigelser på det. Jeg tror det hadde vært nyttig å ha fått en diskusjon på denne typen praksis.

Har lagt bort «padden»

Ipad’en er foreløpig lagt i skapet.

- Nå skal jeg få slettet opplysningene på Itunes før den igjen blir tatt i bruk. Likevel har denne opplevelsen vært såpass ubehagelig, at jeg tvilen på at nettbrettet vil bli brukt til mer spilling. Det blir nok kun surfing framover. Vi fikk oss et støkk. Man har tross alt andre ting å bruke penger på i januar enn et trillebårlass med smurfebær, sier Ståle Jensen.

* Det har ikke lyktes Rana Blad å komme i kontakt med Itunes, men sent i går kveld mottok Ståle Jensen en mail fra selskapet bak spillet med fremgangsmåte for å bestride kravet.

Artikkeltags