Eksperter imponert over flyplassplanen

Prosjektgruppa i Polarsirkelen lufthavnutvikling AS har fått bekreftet at forholdene ligger svært godt til rette for en flyplass i Steinbekkhaugen. Flykaptein Torstein Dragland (t.v.) sivilingeniør Lars Erik Drevvatne, Tor Magnar Olsen fra Pans Ops Norway, Lars Furuseth fra MAP AS og Henrik Johansen som er daglig leder i Polarsirkelen Lufthavnutvikling.

Prosjektgruppa i Polarsirkelen lufthavnutvikling AS har fått bekreftet at forholdene ligger svært godt til rette for en flyplass i Steinbekkhaugen. Flykaptein Torstein Dragland (t.v.) sivilingeniør Lars Erik Drevvatne, Tor Magnar Olsen fra Pans Ops Norway, Lars Furuseth fra MAP AS og Henrik Johansen som er daglig leder i Polarsirkelen Lufthavnutvikling. Foto:

Av
Artikkelen er over 11 år gammel

– Bedre enn jeg hadde forestilt meg, sier Thor Magnar Olsen etter at han har sett lokaliteten til den planlagte storflyplassen i Rana fra lufta.

DEL

Thor Magnar Olsen fra Pans Ops Norway og Lars Furuset i MAP AS har sammen med prosjektgruppa bak planene om en storflyplass i Rana vært på befaring for å se hvor i landskapet flyplassen tenkes plassert. De har sett terrenget både fra lufta og fra bakken, og gjort målinger for å få bekreftet at det lar seg gjøre å anlegge en flystripe på 2.000 meter på toppen av Steinbekkhaugen.

Thor Magnar Olsen som også er flykaptein i SAS, fikk i løpet av den simulerte innflygingen fra øst se at det er mulig å etablere en rettlinjet glidebane til terskelen på rullebanen. Innflygingen starter ved Umbukta, krysser i en bue over Kalvannet og Grønfjelldalen før man legger seg på en rett linje mot Langtjønna. Olsen ser også at en rettlinjet innflyging fra vest er fullt mulig.

– Dette ser lovende ut. Inntil nå har jeg forholdt meg til terrenget slik det ser ut på kartet. Da er det greit å få konstatert at terrenget stemmer med det jeg ser på kartet. Rent flyoperativt er vi innenfor vide og gode rammer, og det vil ikke være nødvendig å søke om dispensasjon for å lande på en flyplass i dette området. Med den minimumshøyden vi snakker om her, er vi like bra og enda bedre enn flyplassene i Bodø, Tromsø og Evenes, sier Thor Magnar Olsen som nå går i gang med å gjøre noen posisjonsforandringer på enkelte innflygingsfasiliteter. Han har også fått mandat til se på lysinstallasjoner, takseveger og annen belysning.

Thor Magnar Olsen konstaterer at både retningen og lengden på flystripa ligger fast slik den er planlagt. Det samme gjør mengden masse som må flyttes på.

– Nå skal jeg finregne på de siste detaljene før jeg leverer dokumentasjonen som skal legges ved konsesjonssøknaden, sier Olsen som ikke ser noen hindringer i vegen for å anlegge en flystripe på 2000 meter på Steinbekkhaugen.

– Dette er et fantastisk initiativ, og når man får opp øynene for at det er realiserbart, er det bare moro å jobbe med et prosjekt som dette, sier Thor Magnar Olsen.

* Les hele saken i dagens papir- og pdf-utgave av Rana Blad.

Artikkeltags